torsdag 5 april 2012

Veckans fokus är just fokus!


Nu är det bara drygt en vecka tills det är dags för årets första lydnadstävling. Lydnaden insåg jag igår blir vårens utmaningar här, det och ett par working test för Chili plus nåt jaktprov om vi kommer med! Det blir en vår med fullt upp på helgerna, eftersom jag tänkte försöka komma framåt med båda hundarna samtidigt!

Men nu är det Mint som är först ut. Tog ut både henne och Chili nu efter lunch och cyklade en tur i skogen, Chili behöver få upp sin kondis igen, men hon orkar på bra, hon ska på massage, sist när vi skulle varit så hade vi både flunsan här och massören hade flunsa...sen tänkte jag eventuellt åka på simträning med henne? Vi har fått ett nytt hundsim i Halmstad och tänkte hon kunde få åka dit och prova? 

Hur som helst, efter simträningen så tog jag ut Chili först, stor godispåse och körde igenom ettan med henne. Det som är fokus är verkligen fokus, det båda hundarna har tappat på lite förut är lite okoncentration att vara stadiga i det dom gör, det blir årets fokus att få säkerhet i det dom gör. I alla grenar. Nu när jag kör momenten så gör jag alltså inte det två gånger likadant, utan fokuserar på att vad jag än gör ska du fullfölja det jag just sa....

Därför blev det så att när jag gick tillbaka på ställandet så tog jag en extralov, det for katter över gräsmattan och jag gick en åtta, en cirkel och ja lite som föll mig in. Måste säga att på dessa små korta och få pass så har iaf hundarna insett att det lönar sig att ligga eller stå kvar hur konstigt hon den där än beter sig...

Momenten sitter på Chili iaf och vi har börjat med fjärren inför tvåan oxå, det funkar med sitt och ligg men stå är värre men tror det kommer först i trean så vi har gott om tid. Det jag fokuserar på där är att hon ska vara stilla...

Mint har oxå fattat loven. Hon ser ut ungefär som att jaha, du ska gå två varv runt mig nu ja. och där kom katten. Jaha ja. Hon ligger jättefint och har fint tryck i det hon gör, fria följet börjar bli riktigt fint! Apporteringen funkar oxå, hon sätter sig dock framför mig ännu, vi tränar svängen in för sig. När det är dags för tvåan är jag säker på att den sitter där oxå. Fjärren funkar oxå på henne i alla tre bytena och hon gör dom fint. 

JO, det känns bra inför nästa helg! Ska iväg och träna lite plats på olika ställen, sen så, sen kör vi! 

Ha en skön påskhelg allihopa, imorrn åker sista valpen härifrån! Just nu nybadad och fin, kommer att bli jättetomt utan honom! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar