söndag 8 april 2012

Min goa träningskompis


En kund till mig brukar ständigt påpeka att jag *alltid är i skogen*. Sanningen att säga har jag väldigt svårt för att bara ta mig ledigt sådär när jag vet att jag har mycket att göra. Blir jag sjuk får jag nästan hybris på allt jag faktiskt borde ha gjort istället. Tokarg. Resulterar ofta i att jag gör nåt sånt där storprojekt vilket innebär att jag får en extraomgång vad det nu är jag har, exvis flunsa eller att jag blir liggandes i flera veckor. Trist men sant.

Den här gången har jag tvingat mig själv att vara just ledig. Ledig ledig, sitta soffan, göra så lite som möjligt. Istället har jag faktiskt tränat min lilla hund. Eller mina hundar. Jag blir sådär stissig och bara måste röra på mig. 

Igår gick jag en rejält snabb tur i skogen. Jätteskönt. Friskt och kallt men superskönt! Fick tränat igenom Chili oxå i lydnadsmomenten.

Idag tog jag med henne ut på förmiddagen, vi var och hämtade foder åt fåren och flyttade dom till den lilla hagen och då kunde jag vara i den stora med Chili. Fick bli tre öar med bollar och dummies utlagda. Ställde mig som huvudet på en triangel och sände henne först ut och sen höger eller vänster eller fortsatt rakt ut. Fokus på stannasignalen, stopp innan söksignalen och att hon faktiskt lyssnar och gör det hon ska. Det jag förvånades över idag var att hon brukar när hon vet att där ligger nåt ute ha en tendens att gå dit hon själv tror hon ska gå. Gjorde hon inte idag. Hon tog ALLA signaler utom EN enda !!!!! Jättenöjd är jag! Dessutom så ska hon nu stanna och får faktiskt vänta en stund innan jag tar dummien, dels för att förhindra mig själv min dumma ovana att slita fåglar och dummies ur munnen på henne och dels för att hon ska vänja sig vid att det ska göras lugnt.

Supernöjd!!!!

I eftermiddag har jag sen kört igenom henne ett pass i lydnadsklass I. Fjärren funkar bättre och bättre får jag säga! Idag ställde hon sig på sina kommandon och stod kvar, för det mesta, hon tror fortfarande att stå betyder ställ dig upp och sätt dig sen för belöning. Men hon börjar fatta det där. Ställandet och läggandet funkar klockrent och hon står resp ligger kvar när jag kommer in igen. Jo det ska gå fint på lördag!

Ja för övrigt har det varit mycket ute idag, har fixat och trixat lite, klyvt lite ved och bara varit ute. Jätteskönt! Gubben min börjar få flunsa, vi får se hur den utvecklar sig...skulle varit hos Hanna och Lasse på grillning ikväll men det får bli en annan gång....känns inte helt snällt att lämna gåvor i form av flunsa :O(.

Imorrn är det måndag, men fortfarande ledigt, visst är det ljuvligt!!!!!!!

Ha det härligt alla goa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar