onsdag 25 april 2012

A-provsträning


Idag har jag och Chili varit på vår allra första a-provsträning uppe på alltid lika trevliga Björkåsen hos Birgitta. 

Jag ska erkänna en sak. jag trodde knappt vi hade på en sån träning att göra. Har hört om just a-prov och hur svårt det är och har en väninna som varit på träning och hon är lååååångt före oss i träning och tyckte det var bussvårt. Därför åkte jag upp med ett glatt öppet sinne och kände vi åker upp för att kolla. Kolla vad det är, kolla hur man tränar, kolla om hon alls fixar det.

Vi kom för det första sent, blev lite sent eftersom jag inte ville åka innan Hanna kommit iväg med bussen, sen for vi. Tog Mint med mig oxå. 

Började med markering med apportkastare och bumperboy? Tror dom heter så. Ser ut som en baseball i plast :O). Den for långt, över ängen där vi stod in i en dunge med träd. På vägen dit skulle Chili passera en mindre kulle. Den uppgiften löste hon finfint.

Sen kände jag idag, det är träning, jag har henne okopplad. Så får vi se om den där tidigare så lösa rumpan har satt sig. Och se det hade den! Nästan iaf. Vid alla tillfällen utom två på hela dagen så satt hon som fastlimmad i backen. 

Efter markeringen la vi ut en plats med bollar på andra sidan en bäck. Efter utlägget gick vi upp och så sköts det sex markeringar på raken. Svårigheten här var ju att man som förare skulle markera dom där....Chili fick börja med boll och memory och det löste hon galant. När vi sen skulle göra vår dirigering hade Chili en annan i näsan och fäste sig på den, närsökssignalen är inte så välbefäst så hon valde att söka inne i skogen istället. Kallade tillbaka henne, fick vänta och sen fick vi ta en annan som låg uppe på ängen. Det var då jag fick erkänna att DEN hade inte matte markerat! 

Men, en plan. Sände henne uppåt och i mitten och jodå jag har ju en hund med näsan på skaft så den fann hon!

Efter den övningen och lite markeringar uppe på ängen så vände vi och gick tillbaka och då valde jag att sätta Chili i bilen, det vräkte ner regn och hon frös som en galning....har ju ingen päls  kvar stackarn...

Mint fick skotträning en timma och nja hon var väl inte överförtjust. Att det dessutom sprang hundar förbi nosen på henne hela tiden resulterade i att hon la sig med rumpan utåt fältet och bara låg platt som en pannkaka.

Efter ytterligare en timma därute så åkte vi till Björkåsen för uppvärmning. Då var både förare och hundar iskalla...tack gode gud att jag tog med mig två omgångar kläder!

Andra sessionen sen fick vi lägga ut memory och sen kördes markeringar uppe över muren i hagen. Första såg hon inte, andra löste hon finfint. Sin memory löste hon oxå jättefint. 

Vi avslutade med att lägga ut ytterligare en memory och sen köra småmarkeringar uppe i hagen. När det var dags för memoryn kan jag säga att Chilis huvud var ...tomt. Hon gick ut och halvvägs såg man att hon bara droppade, vart ska jag? Fick dock med utkommandon ut henne och hem memoryn!

summa sumarum? Tycker Chili löser uppgifterna över förväntan och jag är jättenöjd med dagen! vi har massor att fila på innan det ens är dags att tänka på start men det känns inte ouppnåeligt på nåt sätt alls. Matte måste lära sig att hålla fokus och inte vifta så förbaskat med händerna....insåg idag dock att jag gör det utan att tänka, en filmkamera hade varit kanon!

Nu är vi trötta, hundarna inne, och kaffet uppdrucket...nu blir det soffan!

gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar