söndag 1 april 2012

As time goes by...


Vissa dagar och helger känner man att man kanske inte borde gått ur sängen...

Igår var en sån dag. Först och främst var ju då Hanna sjuk och ledsen över att inte kunna ha nåt kalas.

Sen satte en av våra ungtackor igång att lamma igår eftermiddag. Jag visste att hon stod på tur så jag hade koll på henne, var nere i hagen flera gånger om dagen och räknade in dom varje gång jag passerade trappen för att se att ingenting var på gång. Därför såg jag ju när hon började vid halv fyra. 

Gick och tog in dom andra och när jag gick ner till henne så sprang hon själv in tillsammans med Linas lamm som nu är rätt stora. 

Själva lamningen gick jättefint, utan problem och jag satt hos henne och lammen kom ut och hon började pyssla om dom. Gick upp och hämtade vitaminer och vatten åt henne och ja allt var frid och fröjd. 

Nån timme senare när jag kom ner fick jag nån sån där konstig känsla i magen att allt inte stod rätt till. Hon hade gått ifrån lammen och lagt sig en bit bort men när jag kom ner så reste hon sig så lammen fick dia. 

Lite ont i magen av det hade jag men kände du är nojjig! Gick och tog in valpar, städade ur hos dom och fixade. 

Skulle gå ut med hundarna vid halv sju och tänkte jag ska bara gå ner och kika. Då låg tackan och jämrade sig förfärligt i sin box så jag rusade in och började ringa distriktsveterinären. 50 minuter senare fick jag fatt i distriktet i Halmstad och en stund senare var hon på väg hit. Tackan lät hela tiden och det hade börjat fradga ur munnen på henne, nåt var väldigt väldigt fel! 

Under tiden veterinären kom hit så hann tackan dö för mig i boxen och kvar lämnade hon två små jättesöta lamm. Bestämde dock på telefon tillsammans med maken att nej vi orkar inte med två små flaskisar som ska matas var tredje timma.....så, vi tog beslutet att vi ber veterinären avliva lammen. Det är hårt, det är fruktansvärt hårt, men vi har haft flasklamm tidigare och nånstans får man bestämma sig, antingen eller. 

Veterinären åkte härifrån vid halv tio och sen hämtade jag Hanna hos Göran, Göran och Hanna fick ge sig iväg hastigt och lustigt och hämta lammnäring hos Mia, och till er två får jag säga TACK, TACK Göran för din blixtinsats och TACK Mia för att du ställde upp med lammnäringen.

Idag har vi fått två nya lamm, deras mamma verkar ge dom nån form av mat men ett av lammen är inte helt tillfreds men vi får se hur det utkristalliserar sig. Vi har idag iaf tagit beslutet att till hösten åker fåren, vi känner vi är inga fårbönder och jobbet över vintern med matning och strulet kring lamningarna är inte värt besväret. Hårt, men sant. Nånstans får man inse sin egen begränsning oxå och bestämma sig för var man ska lägga sin tid.

Nästa vecka är det påsklov, imorrn ska Mint och Chili vaccineras och tanken var på tisdag jaktträning men med begynnande feber så lär jag nog bli liggandes i sängen istället....Hannas flunsa är iaf äntligen bättre!

Ha ett fint påsklov! 

2 kommentarer:

  1. Vilken otäck händelse med tackan! Hade veterinären inga ideer om vad som kunde vara felet? Kommer ni obducera tackan för att få veta vad som egentligen hände?

    Synd att ni tänker sluta med fåren. Samtidigt förstår jag er, jag har tänkt och känt sådär många gånger när det krånglat här och bara varit död och elände... Dock har jag alltid ändrat mig, för efter regn kommer som bekant solsken, och förr eller senare vänder det och då är det härligt att vara fårägare igen!

    Vad gäller att ni fick avliva lammen för att det skulle vara för mycket jobb för er, så vill jag bara säga att det inte alls behöver vara särskilt arbetssamt egentligen... Bara man ger lammen en värmelampa och låter bli att ta in dem, och ser till att vänja dem snabbt vid lammbar. Var tredje timme dygnet runt har vi aldrig gett normala men moderslösa lamm, utan det har varit var 3:e timme dagtid med ett nattuppehåll på ca 6 timmar första dagarna. Efter ett par dagar har de lärt sig lammbaren och är det bara hyfsat varmt ute räcker det efter en vecka att servera i baren 3ggr/dag. Att mjölken är lite kall efter ngn timme gör inget, särskilt inte om de har lampa att gömma sig under efter maten...

    Inte menat att ge er dåligt samvete över avlivningen, lammen lider ju på inget vis av att vara döda, måste jag tillägga!

    kram till er, hoppas resterande lammningar går bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu Linda, vi har själva haft flasklamm där dom inte velat ha mjölkbaren så beslutet att inte ha flasklamm var rätt lätt...plus att jag är så långt nergången i energin så jag hade inte orkat överhuvudtaget...det har varit så mycket här dom senaste månaderna i flera olika former, saker som äter energi så nej det var rätt beslut helt klart och vi får inget dåligt samvete. Jag har annat jag vill fokusera på och tyvärr får fåren då stå åt sidan. Hundarna är dom som får stryka på foten när allt annat är jobbigt och så vill jag inte ha det.

      Radera