måndag 2 april 2012

Från en i kullen till en i flocken...





I söndags åkte den sista tiken i kullen och ja det blev tomt. Städade ur valprummet därute och så var pannrummet i originalskick igen nästan. Känns overkligt, som om det aldrig hänt nästan. Det är inte klokt vad tiden har gått fort, från att man gick och funderade hane och bollade med Birgitta till parning till valpning och nu har dom åkt. Ska bli väldigt kul att följa dom men som sagt vi har pratat om det så länge och nu är den tiden över. For now i af. Vi får se hur kullen utvecklar sig om det blir en repris om ett par år.

kvar i söndags blev iaf lille Candy, Chocolate Candy som han heter i stamtavlan. Han är oxå såld men flyttar till sin familj om en och en halv vecka ungefär lite drygt. Han fick flytta in till oss igår och dom andra valparna har inte haft några som helst problem med att acklimatisera sig i sina nya miljöer, kan tala om att det hade inte Candy heller. Inte ett dugg. Han gick och försökte dia mamma ett par gånger men insåg snabbt att det inte var lönt och lät henne vara. 

Igårkväll var vi ute och gick en liten kortistur upp i skogen, på med koppel vilket han aldrig hade haft förut och ut i skogen. Där var en helt ny miljö för honom och han fick springa lös och kolla som han ville. Jag går alltid med hundarna lösa nästan och jag har lärt dom att dom håller koll på mig, inte tvärtom. Därför så gjorde jag likadant med honom oxå, inte för att jag knatade iväg i nåt tempo alls för hans skull utan mer att när han stannade och luktade på nåt så fortsatte jag, när han däremot kom springandes efter mig så stannade jag och berömde honom. Jättemycket!

Idag har han varit hemma själv med Hanna och det hade gått jättebra. Vi åkte och vaccinerade Mint och Chili och var iväg ett tag. Inte ett knyst när vi åkte, helt tyst.

I eftermiddag har vi varit två omgångar i skogen, båda gångerna fick han springa lös. Dom andra ser honom som en i flocken nu istället för en valp, Chili leker med honom och Mint ger honom åthutningar om han kommer för nära hennes matskål sen i nästa sekund kan dom busa som galningar, dom har jättekul tillsammans. Hon är en riktigt bra uppfostrare.

Dessutom så sov jag middag idag. Ja ni läste rätt. Det är påsklov och jag har stängt av telefonen för att kunna jobba ifatt vilket dessutom då innebar att jag kunde gå och lägga mig en stund. Somnade som en stock men sov inte så länge. 

Nu är det kvällen här på gården, alla tre hundarna sover, lammen från igår mötte mig i stallet i morse, pigga och glada var dom, inga som helst problem där inte. Mamma dansar lite när dom ska äta men uppenbarligen får dom äta så mycket dom behöver och dom är enträgna dom små liven och går bakom henne. Så det har löst sig, det är jätteskönt! Ska lägga ut bilder på dom små oxå....dom är nog bland det absolut sötaste jag har sett. Verkligen.

Men, som sagt, fåren åker, Annie har vi oxå lagt ut till salu. Hanna har tappat sitt intresse och vill träna agility istället, och ja, man ska göra saker för sin egen skull inte för andras. Så agility får det bli då. Zimone lär dock gå kvar här på gården, hon och jag ska pussa mule i många år till.....hoppas jag!

1 kommentar:

  1. Jag beundrar dig att du orkar släppa iväg alla dessa pussbollar...så söta.....

    Ha en skön dag!
    kram wivi

    SvaraRadera