måndag 2 augusti 2010

Tänk vad glad man kan bli!





Alla ni som har följt den här bloggen ett tag vet att vi emellanåt har diverse djur som går och roffar åt sig av våra hönor. Jag har dock inbillat mig att det är hönorna som bor i skogsbrynet som ligger risigt till, dom andra ja dom går iaf lite säkrare har jag tänkt mig, dom går ofta vid hundgården och dessutom har dom vid sitt hus lite undanskymt och en del bakom maskingaraget som är täckt med stora träd. Dom borde gå lite mer fria för både räv och rovfåglar.

Igår var både jag och sambon ute exakt hela dagen, han körde cement till både uthuset och ner till ladan och körde med cementblandaren utanför, jag klippte gräset, drog ogräs och var ute och gick omkring mest hela dagen. Hanna var lite ute, lite inomhus och hundarna var utomhus hela dagen. Dessutom stod grannens hund på gräsmattan oxå mest hela dagen. När så Hanna kom och sa att Lilla Gulan som är vår dvärgkochinhöna var borta så trodde jag inte mina öron. Gulan hon går alltid precis runt hönshuset och gick mest och strosade utanför kycklingburen, väldigt begeistrad i dom små liven som bor där. Hon går väldigt väldigt sällan ut på gräsmattan utan håller sig därborta. Går aldrig nånsin bakom huset. Jag kände VILKEN fågel är så närgången så den dyker ner och tar henne i allt ståhej och varför har inte dom andra hönsen reagerat? När vi ibland haft rovfåglar här så går dom andra och gömmer sig och är väldigt tysta resten av den dagen, igår var allting precis som vanligt. och vi hade ju varit ute?

Men hon var borta. Vi letade både här och där och jag var ute med ficklampan, jag var dessutom under kycklingburen och rotade med en pinne men inte ett liv nånstans. Inte en suck av en höna och inte en gul liten fjäder nånstans alls. Det verkade vara helt kört men samtidigt så gnagde det i skallen på mig att det stämmer inte! Hon kan inte vara borta!

På dagen idag har jag letat både högt och lågt, sambon och Hanna har oxå letat men vi har inte funnit ett spår efter henne. Däremot har jag sett hur dom andra hönsen emellanåt har legat under ingången till kycklingburen och rotat därunder, så jag hade mina misstankar men inte förrän ikväll när det var lite lugnare så gick jag dit och tog sambons stora jätteficklampa med mig. Därinne fick jag såg syn på hennes gula fjädrar, därunder kycklingburen...och gudarna ska veta att därunder är det inte högt i taket....såg först ut ungefär som att hon skulle kunna ha blivit attackerad och sen lagt sig och tryckt därunder så när jag ropade på hanna så sa jag att jag vet faktiskt knappt inte om hon lever, hon låg ju så långt in under buren...men när jag petade på henne så jodå, det lätet gick inte att ta fel på, DU RÖR VARKEN MIG ELLER MINA ÄGG!!!!!!! Hanna blev dock så glad över att se henne så trots ivrigt hackande så drog Hanna fram henne!!!! Helt oskadd och med en liten hög ägg så bar vi in henne i en egen kupé i garaget, gav henne mat och vatten och lite fler ägg att ligga på. Får se om det faller fröken i smaken!

Men men, hon är helt oskadd och hon lever, det är huvudsaken!

Idag har jag varit ute och kört ett pass dirigering och avlämningar med Chili, en enda gång droppade hon dummien, men för övrigt så gick det bra. Första skicket var lite ringrostigt men resten gick kanon! Vi ser fram emot höstens träningar och att vi kommer ut och startar på prov i höst!!!!!

Sist men inte minst, GRATTIS till Hanna och hennes Qnäckiga Qakbit till det tredje och sista förstapriset i Lydnadsklass III i helgen! Vi håller tummarna nu när ni ska upp i finrummet!!!!!

Ha nu en fortsatt skön vecka allihopa!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar