lördag 8 september 2012

Ett underbart recept....som ska provas ofta!

Jag bara måste dela med mig av ett recept jag fann igår....tänkte detta ska jag prova!

 * 2 dl grovt mjöl (råg använder jag)
    * 5 dl kokande vatten
    * 2 dl 37 gradigt vatten
    * 1 dl sirap (har provat med honung, dadelsirap och vanlig ljus)
    * 1 dl olja (raps)
    * 1 msk salt
    * 1 paket färsk jäst
    * 1 msk vinäger eller ättika
    * 2 msk mald brödkrydda (en blandning elller bara en sort av fänkål, kummin anis frön hela eller mortlade går bra)
    * ca 1 kg  rågsikt

MEN jag gjorde om lite! Jag använde dinkel istället för skållat rågmjöl, honung istället för sirap, torrjäst istället för färskjäst, jag tog en tsk salt och en tsk balsamvinäger, uteslöt brödkryddorna och tog vetemjöl istället för rågsikt efter tips på ett forum som heter alternativ.nu. Har haft svårt att få dinkelbröd bra! I frallorna jag gjorde som sats två la jag i två rivna morötter, rev dom i mixern....supergott blev det! Saftiga mjuka och väldigt nyttiga frallor. Tilläggas ska att jag la i ett par matskedar kruskakli både i brödet och frallorna för extra magnyttigheter....Mums!

Ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar