torsdag 3 maj 2012

Man blir så glad i själen!




Ska gärna erkänna att jag har varit lite orolig över tackan ni ser på bilden och hennes lamning...en liten ettårig tacka, inte stor på nåt håll och så inser man att hon ska lamma trots att man hela tiden trott hon gått tom...hoppats på att hon skulle gå tom så hon skulle ta sig lite bättre till nästa år och få växa till sig.

Och så inser man att hon faktiskt ska lamma! Hualigen! Det är då man önskar man kunde vara sådär kall i magen, går det så går det går det inte så går det inte....

Igår insåg jag att nu är det snart dags. Hon låg en del i hagen, hon var pigg men man märkte att det tryckte på alla håll på henne. Så jag insåg igårkväll att inatt eller imorrnbitti kommer det!

Det höll på i morse när jag kom ner till stallet ett par minuter i sju. Då var lite nos och klövar ute, fosterhinnan hade spruckit på nosen på den lilla och jag började fundera på hur länge hon kunde tänkas ha gått sådär, men tackan var inte direkt tagen. 

Däremot var det som med lilla Bä förra året. Lammet var STORT! 

In, slängde av mig ringar och armband och ut tillsammans med burken klövervaselin. I mitt bankande för att komma in genom dörren som var låst med urkladdiga händer hade jag lyckats väcka maken som stod på golvet helt yrvaken så han hängde med ner oxå. 

Och se vad lite vaselin kan göra! smetade in båda händerna, in med tassarna och smetade runt lammet och sen så! Ut kom en styck jättestor liten tacka! 

Ett par timmar senare stod hon på benen och diade från sin mamma, ute i hagen i solskenet! Livets mirakel, ena timmen i mammas trygga mage, nästa timme ute skuttandes i hagen! Make till stort och fint lamm och starkt har jag sällan sett och mamma tacka är så superduktig med sitt lamm! Det värmer hela vägen ända in i själen att se! 

Dagen har vi sen avslutat på bästa sätt, Hanna hade sin rallylydnadskurs och jag och maken passade på att åka och handla. När vi kom tillbaka slog vi oss ner på altanen utanför klubbstugan, pratade och skrattade tillsammans med goda vänner och bara njöt i solskenet...helt ljuvligt! Vad glad man blir, hela vägen in i själen!

Ha en fin kväll!

1 kommentar: