lördag 4 juni 2011

Ollonborrar och så det kan gå!


Ja så var det time igen idag för tävling då. Och man kan bara konstatera som det kan gå!

Platsliggningen var inga problem, vi drog startnummer 10 och dom hade delat upp platsen i tre grupper vilket gjorde att Mint fick ligga på kanten i sin grupp. Nemas problemas. Två hundar bort i första liggningen låg en liten hund, en chihuahua? Papillon? Kan inte skilja på dom....men hur som helst, den reste sig genast, stod och krafsade och grävde på plan.....men den stod kvar på samma ställe väldigt intresserad av det som fanns under fötterna. Hundarna låg länge och väl och det kan inte ha varit mycket tid kvar när den helt sonika gav sig iväg till hunden bredvid.

Då bröt domaren. Den lilla hunden fick gå och vi andra fick lägga om. jag kände redan då att Mint var lite ur slag. Hon låg och nosade och rörde lite på sig men ålade inte iväg men jag märkte att det var nåt....

Men det blev 10-10 på plats och tandvisning.

Sen följde en lång väntan....jag öppnade bilen på alla hållen och gav Mint vatten, hon låg i skuggan i bilen så att säga, men parkeringen bjöd annars ingen skugga så det var VARMT och jobbigt för henne. När det var min tur så vattnade jag av henne och hoppades på det bästa.

Början på linförigheten var bra, domaren sa åt mig att länga kopplet eller flytta ner handen, vilket gjorde att jag kom helt av mig och gick mest och funderade på kopplet. Detta plus att Mint VÄGRADE sätta sig i halterna gav mig huvudbry. Blev betyg 6.5.

Sen skulle vi iaf ha vårt riktiga paradnummer, läggande under gång där Mint annars lägger sig PANG som om benen dras undan under henne.....jaja...här ställde hon sig. TROTS dubbelkommando stod hunden kvar. jag lägger mig INTE matte! Men till slut la hon sig.

Snygg nolla blev det där..... Inkallningen var helt okej, hon satte sig och kom fint men sen när hon kom in till mig satte hon sig inte. Fick klämma i med ett ordentligt sitt så satte hon sig....

Ställandet däremot var ju snyggt, jag körde safe och mitt i gjorde hon en snurr ut åt sidan jag tänkte VAD är det som händer?????

En sjua blev det där iaf tack vare snurren och dubbelkommandot....

Nu var huvudet fullt av funderingar....

Hoppet blev en nia iaf...

Sen säger tävlingsledaren till mig, din hund haltar! Va?????? Jo det hade hon gjort hela tiden men dom hade trott hon så att säga gick så i linförigheten men sen blev det uppenbart när hon gick till hoppet sa hon. VARFÖR fick jag inte reda på det tidigare? Jag märkte ju att nåt var fel och körde väl iofs på då men hade dom sagt det hade jag brutit henne från start!

Kände igenom henne och tänkte att det är nog borrarna, hela plan var full av surrande små baggar och heter man Mint så är man lite tetig och då tycker man sånt är äckligt....jag tror att antingen har nåt bitit henne där eller så undvek hon bara borrarna för hemma haltade hon inget alls och jag hittade inget....

Nu blir det iaf lite vila för Mint och sen kör vi igen, jag VET ju att hunden kan! Dom här momenten är ju vanligtvis inga problem, det såg vi ju förra helgen senast, så det är bara påt igen!

Ha en go helg mina vänner!

2 kommentarer:

  1. Borrarna är ett riktigt sattyg. Nästa gång sitter det som en smäck!

    //Hanna

    SvaraRadera