fredag 19 februari 2010

Surdeg rules!!!!!



ja inte gamla efterhängsna såna då kanske men såna man bakar bröd av! Det finns väl få saker som är så gott som nybakat bröd??? Men det där med att baka eget bröd har inte alltid varit min melodi...jo franskbröd har jag kunnat få till rätt hyfsat....men annat bröd har jag kunnat använda som slägga....det har blivit hårt, kompakt, smakat jäst ja you name it! Samlingstermen går nog under ordet äckligt!



Men så fick jag ett recept på hur jag skulle göra av Jenny....börjar med surdegen Sture. Som sambon sa häromkvällen, vem i hela friden är Sture? Jo han heter så, min surdeg...han får stå och mogna till sig...och jag har nu lärt mig att baka både stort och smått, byter mjölsort och det får inte vara rakt igenom vetemjöl, då får min mage spader! Fördelen med att baka eget bröd är väl ändå att man vet vad det är i det? Plus att det är inte tusen och en konserveringsmedel och E-medel? Fick spader i höstas när dom hade program om skolmaten och våra ungar får i sig mängder med E-medel varenda dag....



För ett tag sen läste jag om boken surdeg och idag har jag gjort bröd på vetesurdeg plus ett recept som är som skogaholmslimpa, en limpa jag bara äääälskar! och dom blev båda så bra! Börjar med surdeg, gör fördeg till båda bröden och jäser över natten och bakar ut idag, länge i assistenten och sen jäsa länge! Helt l juvliga bröd blev det!

Mint blev 3 månader i veckan och hon är fortfarande lika fantastisk, en ängel i lyxförpackning! Det enda som drar henne emellanåt är hönsbajs....deeeeeeeeeeeeeet är gott! Men hon har lärt sig att kommer hon inte på första såhämtar jag henne och när hon hör att jag är på G då kommer hon som ett skott! Hon har en fantastisk förmåga att slappna av, gå från 100 till noll på ingen stund alls, hon är underbar på nätterna och är förvisso ute och kissar nån gång men då gör hon så att jag vaknar på natten av att det står nån vid kanten av min säng och talar om att hej morsan, jag vill ut!!!! När kissningen är klar sådär vid fyrasnåret så går vi in igen och då ska hon upp i sängen och sen somnar vi om gott igen :O) Helt ljuvlig. Hon kan sitt och sitta kvar när hon får på sig kopplet, lägger man henne i famnen upp och ner blir hon som en trasdocka, vi klipper klor och hon går i kopplet, allt utan problem alls. En helt underbar liten tös!

Idag har vi dessutom gjort nåt vi nog aldrig har gjort tillsammans jag och Hanna, vi har gjort en snögubbe! Kände när jag matade fåren det sista ikväll att varför inte så jag gick in och hämtade Hanna och så gjorde vi en snögubbe med flugögon :O)

Nu är det iaf kvällen, på kvällens meny står det fläskfilé och pressad potatis, och chokladfondant till efterrätt! Hanna ska ha sin del av crediten för det oxå, hon har både rört ihop fondanten och hjälpt till med potatisen och hackat lök för första gången i sitt liv...

Yummie!!!!

Ha en go helg allihopa!

5 kommentarer:

  1. Håller med, surdeg rules! Jag har också tänkt blogga om min surdeg idag. =)

    SvaraRadera
  2. Jag bakade surdegsbröd igår, det blev gott.
    Fin blogg!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har aldrig bakat med surdeg...men det borde man ju definitivt prova!!

    Menyn för kvällen lät god! Och vilken söt snögubbe!

    Ha en riktigt mysig helg!!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  4. Haha vilken snygg snögubbe!
    Ja det är skrämmande vad dom stoppar i maten. Surdeg har jag tänkt att jag skulle ge mig på nån gång, men inte riktigt kommit igång med än.
    Kramkram

    SvaraRadera
  5. Det finns inget roligare än att baka... det tycker barnen oxå. Men surdeg har jag faktiskt aldrig gjort... kanske dags för det?

    Vi hade oxå snöbus igår, det blev både grottor, gubbar och snölykta. Älskade snö!!! Idag är det -11, det gillar jag inte... nu kan vi ju inte ha snöbollskrig!
    Ha en skön söndag!
    KRAM

    SvaraRadera