söndag 5 juli 2009

Chilis debut i sökskogen är avklarad!


och vilken debut hon gjorde! Jag har ju ALDRIG kört sök med någon hund så det var helt nytt både för mig och för hunden, sökträning med dummies har vi ju gjort men aldrig inom bruks. Har alltid tyckt det ser roligt ut dock och känt att flatten är som klippt och skuren för rollen som sökhund med sitt massiva människointresse. Sagt och gjort. Vi träffades vid kyrkan klockan nio och vi började köra Mia och Håkans hundar, fick man lite motion på köpet. Härligt!

Dom gjorde sk hawaiisök med framåtslag, nyttigt att vara med och se och lära, man känner sig lite som en uggla när man står med stora ögon och tittar och försöker lära och läsa samtidigt.
Hur som helst, sen blev det Chilis tur och det var inga avancerade övningar, mer hitta och lekaövningar men som Håkan sa, risken finns att hon dundrar rundor därute, speciellt som han hade lekt upp henne först. Men inte då, jag satte henne ner, gjorde som jag gör på linjetagen i jakten och viskade *ut* i hennes öra och hon gjorde raka fina sändningar ut till både Håkan och Mia. Blev lite trött i leken på slutet, men hon gjorde raka fina utgåenden, det såg ur en novis ögon jättefint ut!
Efter träningen åkte jag och Mia till badet med hundarna och det som hände där var att en dummie blev kvar ute så jag tänkte jag testar och gör ett linjetag på vatten, den låg en bra bit ut men min lilla tjej hon simmade och simmade rakt och fint och tog den med sig in!!! MIn lilla pärla!!!!
Nu är Chili helt slut och ligger på golvet i köket och nannar, själv ska jag sätta mig i bilen och hämta hem min andra lilla pärla, Hanna!!!
TACK för idag Håkan och Mia!!! och kör försiktigt norrut!!!
Ha en fortsatt skön söndag allihopa!
Kvällskvisten; har hunnit med ett lydnadspass idag oxå, plus ett pass på motionscykeln på mig själv! När jag gick därute i sökskogen idag så insåg jag att jo kondisen sitter där men tant blir ju svett som en gris därute! Så det får bli lite mera kondisträning för mig, då kanske hängbuken försvinner oxå???? Det är märkligt det där, hur allt annat kan försvinna men magen den sitter som ett cementblock fastgjutet i ..ja gud vet vad??? kvinnligt sägs det. Nu ska den väck! Väck väck våt fläck!
Till lydnadspasset då ja. I ösregn dessutom. Med externbelöning. Efter cyklingen. Jättehärligt. Men idag märktes det ändå att Chili var trött, leksaken var inte fullt så kul som den brukar vara, men hon har ändå geisten att vilja tjuva och enligt Jenny är det en bra sak :))) Men nu gör vi nog inte mera idag faktiskt, nu får det vara nog med entusiasm och träning idag!!!!
Ha en skön kväll!!!

2 kommentarer:

  1. Tack själv.
    Å hon va duktig!!!
    Tänkte på en sak....om du vet någon som skulle v intressera av att träna sök så bara sä till. Tja du vet att vi behöver ha i mer i gruppen ;-D.
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Ja gud vår stina är jätteduktig på sök och maken tränar henne ofta. Hon tycker det är sååå roligt och det är ju så bra träning för hjärnan, sover gott sen;)
    Stina är så skendräktig att vi inte får ha ngt ifred. Igår hämtade hon en stor kökskniv och herregud om hon hade skurit sig. Jag var tvungen att ge henne en liten My little ponny som egen bebis fast det är dumt men hon drar ner allt annars.
    Ha en fin dag// Kram Lotta

    SvaraRadera