onsdag 1 januari 2014

Välkommen 2014...


Det blev ett stilla nyår, smällde lite runt tolvslaget så Mint var väl inte helt överväldigad men i övrigt var det ganska lugnt faktiskt...tyst och stilla.

Själv hann jag knappt fira in innan jag gick och la mig, jag är så löjligt trött på nyårsafton alltid så det är inte klokt. Det är rent ut sagt löjligt. Nästan pinsamt. Så har det dock alltid varit...vet jag att jag måste vara uppe så är jag stentrött...

Idag bjöd vädret på samma vårlika väder som förut i veckan, vi har varit i stallet en tur och så har vi varit på långrunda i skogen. Dessutom tog jag ut båda töserna och körde lite lydnad med dom, döm om min förvåning när både ställande under gång, fjärr och rutan funkade på båda? Klockrent dessutom?

Jätteduktiga var dom båda två! I skogen fick Chili ett par sök efter kottar som jag haft i handen, hon tycker det är skönt att få göra nåt...om så bara lite. 

Planerna för 2014 då? 

Satt och kikade på mina planer för 2013 och jodå dom har ju infriats. Stallet blev i våras hönshus...och idag stod jag och kikade upp i taket och insåg att gosh med spindelväv där är i taket...har aldrig varit det förut. det ser rätt trist ut iaf och ja dit upp når jag inte heller.

Hönshuset har då blivit blomhus, därute blommar det!

Kkl hanns inte med, vi gick på en kkl träning dock...räknas det? hihi. Den fixade dock Chili rätt så bra, hon blir osäker på långt håll när det smäller runt huvudet på henne men det är en träningsfråga...och lagom tills vi fick frågan om att vara med på jakt, så började hon löpa :)

Start i öppen blev det dock två stycken men som sagt även där kom ju löpet och så var det klart för iår.

Lydnadsklass II blev det inget av, Mint blev halt och Chili kom bokstavligen aldrig så långt. Hon var lite krasslig pga ett stort maskangrepp i sommar, trots avmaskning, och sen fick hon vila och ja sen var det jaktprov. Och så hon den där lata matten hon har i kopplet..vi gör det sen :)

Ibland orkar man inte träna, man finner inte motivationen och då är det faktiskt lika bra att låta bli, ta en paus och starta om igen. 

2014 då?

Ja först och främst hoppas vi att Mints skada läker fullt ut så hon kan få komma igång och träna igen. Var ute och körde igenom momenten till tvåan idag och hon har vilat sig i form den tösen! Dessutom skulle jag vilja gå ett anlagsprov i viltspår med henne. Plus att jag väldigt gärna skulle vilja gå vallningskurs och såsmåningom starta henne i ett vallningsprov och få henne godkänd. Det hade varit toppen! 

Chili ska oxå få starta tvåan, tyvärr har jag insett att vårt jaktfot lite har förstört hennes fina fotgående i lydnaden, hon går gärna lite bakom och fokuserar istället för att vara på alerten. Varför det är så är inte nåt jag egentligen vet eller hur det hamnade där men nåt att träna bort är det definitivt. Däremot så sitter dom andra momenten bra på henne oxå så med lite fartträning så råder vi bot på det oxå. Sen ska jag starta henne i viltspår oxå iår, hittade en hel kasse med fötter i frysen...dom är väl till för att användas!

Och när orken finns där efter valpkullen igen ska vi återigen ta tag i jaktträningen!

Det är våra önskemål inför 2014, sen ska tiden finnas till allt man vill oxå! Men har man inga mål har man inte nåt att jobba för, så är det!

Ha en fortsatt härlig nyårshelg därute! 

Ska försöka få lite mer foton på valparna som nu öppnat ögonen men dom far omkring som små raketer när dom är vakna och är väääldigt svåra att fånga på bild!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar