tisdag 1 oktober 2013

Småskruvad är man...


Nånstans för ett möjligen två år sen väcktes min lust att baka och se till att få gjort all mat själv. Skräcken var programmet på tv som tog upp hur mycket e-ämnen vi hade i vår mat, konserveringsmedel, tillsatser och annat som bara var utfyllnad till det som faktiskt skulle vara där. 

Jag kände att jag gör hellre min mat själv, bakar mitt eget bröd så ofta jag hinner, för att veta vad jag faktiskt stoppar i magen. Det ger om  inte annat en känsla av välbefinnande.

Förra veckan var jag och hanna på bakkurs hos Sara på Solhaga stenugnsbageri i slöinge. Fantastiskt kul! 
Sara har en historia för sig själv, gå in och läs på www.sarabakar.se
Vi fick lära oss revolutionerande nyheter om bullbak, om brödbak, om jästmängder, om vätskans temp och ja mängder av små små tips som gör revolutionerande stor skillnad vid bakningen. Det var sååå roligt!

Med oss hem fick vi dessutom en hel kasse bröd och två stora bitar deg...

En del av degen är redan utbakad. En annan del av degen tänkte jag skulle bli helgens frukostfrallor. Bröd är gott. Just nu står där en fördeg till äpplebrödet som Sara lagt ut på sin blogg idag på bänken i köket och väntar tills imorrn. Bröd är som sagt mums. Egen händigt bakat!

För att hoppa till nåt helt annat så kommer vi att para Chili redan detta löpet. Iom att hon dragit ut på tiden så parar vi redan nu och väntar inte. Dels blir hon inte yngre och dels så känner jag att det blir väldigt sent fram i sommar med valparna, det är på nåt sätt lättare med valpar runt vintervår när dom kan vara ute, det är inte så varmt, inte så kallt och ja det blir lagom. Chili är på gång med löp men kan dröja nån vecka till möjligen innan hon börjar blöda. Tid till ögonlysning är iaf beställd, hanen är redan ögonlyst och klar.

Däremot kommer jag inte att behålla nån valp denna kullen. Mint har fortfarande ont i sin rygg, det känns inte okej att släpa in en valp till henne. Dessutom har jag bestämt mig för att jag ska ha en egen häst. Det kan ta tid att hitta men Annie och Hanna är så sammansvetsade så jag känner jag lär få slåss för ridtiden. Och rida är något jag verkligen känner att jag vill. Det är en känsla jag mer och mer fått ju längre tid vi haft hästarna att det är faktiskt det här jag vill hålla på med. vill hålla på med hund oxå men inte i samma omfattning som tidigare kanske. Man får sålla det man vill göra, man ska göra det man tycker är kul. När man kommer så långt så man ställer sig frågan om man gör det för att man tycker det är kul eller om det är nåt man tar sig tid med för att man ska men egentligen inte prioriterar, ja då är det faktiskt tid att tänka om! 

Så, i helgen ska jag kika på två, nästa vecka på en. Sen har jag ytterligare två jag vill kika på och testa av. Får se om det blir nån av dom, eller om det blir nåt annat. Det ska kännas rätt, i hjärtat. 

Alltid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar