onsdag 5 september 2012

Trattistid...


Det är lite av magi i dom små trattkantarellerna. Lika glad som man blir på sommaren när man hittar sin första gula kantarell lika lycklig blir man när man ser dom små knapparna som ska bli trattisar på hösten...

Det fanns en tid när jag överhuvudtaget knappt visste vad en trattkantarell var. Var många som förklarade för mig på en höft hur dom skulle se ut men hade inte en susning om hur dom faktiskt såg ut. Ända tills en dag när jag fann dom i skogen jag tror det var andra året vi bodde häruppe på gården. Då plötsligt ramlade poletten ner. 

Sen dess så är det nåt magiskt med just trattarna. Dom är så goda, jag gillar faktiskt dom bättre än dom vanliga kantarellerna. Förra året vart det inte så många såna, vi plockade desto fler litrar vanliga gula...

Idag på skogsrundan så fann vi små små knappar i skogen....åååå bara dom inte torkar ut när det ska bli varmt nästa vecka.....

Ljuvligt!

och en ljuvlig runda gick vi, gick och tittade på vildsvinens framfart i skogen....snart snart ska jag sätta upp det där staketet bakom tomten, fasar för att dom en natt demolerar tomten...dom hade varit och grävt precis nedanför backen här bakom...usch!

ja annars har jag fått bromsa, visst är det udda att jag varje gång vi är på semester blir sjuk efteråt? Tål helt enkelt inte att ha semester och vara ledig...så måste det vara :O). 

Nästa vecka ska jag på spaningstur bortåt Kalmarhållet, vi ska kika på hanen som nog blir pappa till Chilis nästa kull valpar! DET ska bli spännande!!!!! och framförallt väldigt roligt! 

Nu är det soffan som gäller, gokväll!

2 kommentarer:

  1. Oj vad spännande med ny kull valpar! När är den planerad?

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika!

    Trattkantareller brukar man kunna plocka i massor men jag vet aldrig riktigt vad jag ska göra med dem...

    Hoppas du kryat på dig och fått tillbaka alla krafter igen.

    Fler valpar. Har du fått blodad tand..*haha*..?!

    Kramar!

    SvaraRadera