torsdag 31 maj 2012

Kvalitetssäkring


Sitter med en stor kaffekopp i handen och lite småler åt den utveckling jag och Chili har gjort senaste året. 

Just nu håller vi på med diverse tåtar, det är dags för start i lydnadsklass och nästa vecka hoppas vi att både ögoninflammationer, löp och annat håller sig UNDAN så att vi kommer till start! Tränade på brukshundklubben i Halmstad igår, den tjejen har sån fart, sån glädje, det är så roligt att jobba med henne! Det hon behöver är stabilitiet i ställandet under gång, men vi har en hel vecka dit...det är en detalj!

Nästa onsdag blir det dock Mint som ska tävla, i Falkenberg, i ettan. Tänkte plocka ett LP på henne, det finns ingen brådska att rusa upp i klasserna? har inte hunnit träna in momenten i tvåan under våren heller...

Håller på dock :O).

I tisdags var vi hos Jenny Wibäck och tränade, dels vill jag göra ett experiment och kvalitetssäkra dirigeringsträningen. Jag vill inte att dirigeringen ska vara som det många gånger är ett moment som är beroende av tur och gott väder. Jag vill ha det kvalitetssäkrat. Därför fick jag en idé - jag tar jenny till hjälp! Om man tänker efter är ju dirigeringen en förlängning av en dirigeringsapportering....det blir lite av ett experiment för att få fast att du går dit jag pekar, alltid! Och hon ska veta säkert vad jag menar! För både hennes och min skull. Allting blir väldigt mycket roligare då!

och det lilla vi gjorde gick fint! Med Mint fick jag hjälp med första tankarna inför rutan och fjärrdirigeringen, inför tvåan. Vill börja riktigt!

Idag har vi sen då varit hos Birgitta och jag är rätt nöjd med dagen faktiskt. Tecknen sitter mycket bättre, men närsöket måste fortfarande arbetas till! Det är fortfarande dåligt. Riktigt dåligt. Inte så att hon inte söker utan att hon sänker inte tempot. Detalj. Det är ju egentligen där det har hängt ett tag och jag har inte haft tid ork eller lust att träna på det, måste ta tag i det, genast! Satt och spanade högt gräs på vägen hem idag....

För idag hade hon problem med höga grova gräset. Hög vass är inga som helst problem men högt tätt betesgräs gick inte. Hon verkade nästan ha nåt fel på näsan....när vi sen flyttade insåg vi dock vart problemet låg, inte i näsan utan i gräset! Så, det är oxå en träningssak! Gött!

Jo jag är rätt nöjd! Stort bokslut snart klart, deklarationer snart klara och ja sommaren är snart här...visst är det underbart?

Ha en go helg allihopa!

1 kommentar:

  1. Kanske hänger på gräset då, för det är nästan bara där han inte letar med näsan. För jobbigt kanske?

    SvaraRadera