lördag 2 juli 2011

Vi får tänka om!


Ja lilla Lea har inget med rubriken att göra...hon och hennes bror plus Selma och en liten gosse vid namn Leo huserar i fårhuset, glada och pigga och hur goa som helst!

I tisdags kom Leo,, en stoooor gosse och mamma Lilla Bä hade en rent ut sagt vidrig lamning, hon slet som en galning för att få ut honom och till slut var jag inne och hämtade vaselin för att få ut det lilla livet......han var stor, mamma liten. Ingen bra kombination alls! Men ut kom han och nu är lamningarna klara for now iaf. Det som stör tillvaron är att vi har haft rovdjur i hagen storlek större häromnatten så vi får ha djuren inne på nätterna ett tag, inklusive hästarna, jag är rätt så säker på att det var ett lodjur och det rör ju isf inte hästarna men iaf. Vi vill vara på säkra sidan. Lammen lär ju få vara inomhus ett bra tag på nätterna...

Ja gårdagens träning var helt fantastisk. Vi var iväg vid vårt nya smultronställe ett helt gäng, Birgitta, Frida, Hanna o Lasse och jag. Alla hundarna fick provupplägg och dom skötte sig med bravur!

Chili fick först två enkla markeringar på vatten, vid den första tyckte hon att jag kan ta landvägen hem? Men Birgitta stoppade henne och slängde i fågeln igen så hon var tvungen att simma hem...den andra funderade hon inte ens på att ta landvägen...

Sen hade vi lagt ut ett sök med 8 vilt i skiftande terräng. Chili fick hem sju av dom, sen hade Birgitta lagt ut ett släpspår åt Lasse ovanför sökrutan och det fick ju givetvis Chili i näsan....så jag tog hem henne för att slippa bråka med henne och sände henne ut i sökrutan på ett linjetag och fick på så sätt in en dirigering oxå som hon tog klockrent. Hon har ett väldigt vitt spännområde på sin näsa och tar saker på långt håll så eftersom jag visste var den sista fågeln låg så var det inga problem.

Som avslut fick hon två landmarkeringar och dom tog hon fint. Summa summarum toppen!

Idag var det Mints tur för tävling i Bjuv. Redan på träningen i tisdags insåg jag att hon fortfarande hade ollonborrarna från förra tävlingen i huvudet. Hon liksom synade planen innan hon satte sig. Kände redan då att det kunde bli problem men i veckan på träningarna har hon satt sig fint. Härhemma.

Jojo.

Sen kom vi till Bjuv idag, en stor tävling med mängder av folk, tjo och tjim och alla klasser gick samtidigt. Tält som fladdrade till emellanåt och försäljningsstånd som fladdrade. Och TÅG som skramlade förbi precis bakom.....heja. Mint är väldigt störningskänslig men platsliggningen och tandvisningen fixade hon utan problem trots att hunden bredvid var allt annat än lugn. Det blev 8 och 10, hon reste sig när jag kom tillbaka till henne.

Sen var det väntan, vi hade startnummer 12 och precis när nummer 11 går av plan öser regnet ner och dom hade påannonserat en femminuters paus minuten innan. Men men. Vi väntade och värmde upp och hon gick fint, men hon var väldigt tveksam till att sätta sig men jag tyckte ändå att jag triggade igång henne rätt så bra.

Men inte tillräckligt. Linförigheten var fin, hon hade fin kontakt men hon satte sig INTE. Återigen kom det tillbaka och när hon väl satte sig var hon som en kola i rumpan....I sista slutuppställningen var det nån som tjoade till och så kom tåget och hon blev ståendes. Betyg 5.5, vårt absolut sämsta betyg hittills.

På läggandet under gång vet jag knappt vad som hände men hon stod och tittade på folket som tjoade och var inte alls med i starten, hon fastnade på dom människorna, mitt fel, jag kunde satt om, men sen la hon sig pang och låg fint när jag kom tillbaka. Däremot när jag skulle sätta henne upp låg hon ju och glodde på dom på husvagnsparkeringen fortfarande...
Betyg 6

Inkallningen var fin, satt fint och högt tempo och bra position in meeeen sitta? Nejtack.
Betyg 7

Ställandet under gång var oxå en sån där grej som man kan undra över men hon följde mig fint, sen precis när vi har startat så i rutan bredvid gapade en tant på sin hund vid inkallning med ställande STÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ så det rungade i hela planen, ja vad gjorde Mint? Jo hon stannade givetvis...klockrent! Själv blev jag både paff av skriket, att hon stannade och sen fick jag ju plocka med henne och ställa henne igen men då var hon helt klart märkbart störd men hon stannade och stod kvar, stod fint när jag kom tillbaka. Domaren sa att han brydde sig inte om att hon stannade på det kommandot, men hon blev ju störd, så betyget blev återigen en sjua.

Apporteringen var bra, hon tog den och hon höll den. På protokollet står stoppar in apporten i munnen, jag själv har inte den känslan men det har ju ingen betydelse så sett...Betyg 7

Slutligen hoppet var fint, klockrent och betyg 8 men jag fick säga sitt när hon kom in till mig.

Jag är ändå nöjd med dagen, det är surt att ollonborrarna satte sig så hårt i huvudet på henne så det blir till att träna på klövergräsmattor.....sen är hon inte alls van vid tävlingar med så mycket störning och att hon var störningskänslig visste jag redan tidigare. Därför åker jag inte ner imorrn, det blev en lång dag idag och kroppen är inte helt med på noterna ikväll och jag känner att jag behöver inte förvärra saker. Jag lär inte åka med henne och tävla fler gånger i Bjuv dock. Vi får ta detta som en träning, ljud och stim är det ju ofta på träningar men kanske inte järnväg så nära bakom och förhoppningsvis ska trubblet med gräsmattan försvinna....

Ikväll har vi tränat med leksak, snabba sittningar och så tar vi nya tag i Falkenberg om två veckor!

Imorrn blir det trädgårdsrunda och mys med dottern istället!

Ha en fin lördagskväll och en fin söndag därute!

1 kommentar:

  1. Å vad gulligt med små lammungar...hihi. Tänker på toalettpappersreklamen...

    Kul med hundträningen...

    Kram söta du
    Lilitha

    SvaraRadera