fredag 10 december 2010

Knäckfrågan....

Så var det fredag igen! Vart tog denna veckan vägen? Ingen aning :O)).

I söndags var jag hos Lena och vi gjorde julgodis. För massor av år sen gjorde jag knäck, men det blev inget bra alls, det kladdade mest och minns inte om det stelnade heller. Förra året fick jag ett recept av sambon och det funkade desto bättre! Knäcken blev superba! Så i söndags skulle jag ju göra likadana....jag hade gjort kola tidigare och damen i affären sa att hällde man bara glukos i så kunde ingen misslyckas! Det lät ju som ett säkert kort...resterna av glukosen hällde jag sen i knäcken, det rörde sig bara om nån tesked dock....

I tisdags skulle vi dela upp godiset. Tror ni kolan hade stelnat? Knäcken? Inte då!!! Det rann nästan om kolan och knäcken den var ungefär som när jag gjorde den...inte bra. Vi la det i frysen hos Lena och skulle ses nästa dag. jag kan säga att kolan var god dagen efter men stelnad? NEJ! Knäcken? KLADDIG! Inte ens i frysen stelnade det.....

Vi skyller på glukosen....idag gjorde jag ett nytt försök med knäcken. UTAN Glukos!Redan när jag kokte den fick den en helt annan konsistens än i söndags. Fast och fin och det sista i bunken fick jag nästan gröpa ur, det var nästan redan stelnat! Kalas!

Idag har jag skurat golv, jobbat lite, gjort vår egen bokföring, gjort rent stora hönshuset, kört en maskin tvätt, varit ute och gått långtur med hundarna och fixat med djuren...det är dagens agenda! Skulle träffat Pernilla i Varberg och bytt tupp med henne men sambon var tvungen ta min bil så jag vart billös och kunde gå hemma och plocka istället! Imorrn är det julbord, årets första!!!!!! GOOOOOTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT!

Ha en härlig helg!!!!

3 kommentarer:

  1. Sugen jag blev på knäck nu :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med knäcken är en besvärlig historia...haha. Jag brukar ha samma problem...att den blir för mjuk så att den måste stå i kylen...eller i värsta fall i frysen...haha.

    Att du gjort en rova? Menas det att man har ramlat eller? Har inte hört den förut...

    Kram Lilitha

    SvaraRadera
  3. Tack söta för gulliga ord men läser jag en bra bok kommer jag aldrig ihåg författaren..till systers dystra min för hon kan då alla fast de var för flera år sedan..men jag plöjer bara hundböcker får så många bra tips av dig men räkna dom vågar jag inte.....har du lyckats med knäck :) jag har samma historia som du för lös eller för hård..men smaken är ju gudomlig....


    önskar dig en mysig advent
    kram wivi

    SvaraRadera