söndag 7 februari 2010

Söndag och ännu en helg till ända...

ja så var ännu en helg till ända och på många plan känner jag att den här helgen den stryker jag ett streck över, istället för att ge energi har den stulit energi. Det började i fredags med att dom två stora korna var ute, dom hade lyckats ta sig ut genom att trampa ner tråden i sin väg mot träden utanför hagen och inte på ett ställe, när jag kom ner i hagen hade dom tagit ner nästan hela långsidan i hagen...var sådär kul...fick ringa hem sambon och vi fick både tagit in kossorna och satt upp staketet men det tog större delen av dagen och när vi väl kom in var vi helt slut....

Igår gick jag mest omkring och funderade på varför vissa människor är arga på precis allting hela tiden? Varför inte leva sitt eget liv och glädjas åt det och vara glad å andras vägnar istället för att ständigt och hela tiden bråka? Jag är så gudars trött på dessa bråkande människor.....sköt dig själv känner jag....gör rent på din egen bakgård först...

idag däremot har jag varit ute och tränat med båda vovvarna och det gick så himla bra! Mint fick köra fritt följ i skogen och fick stoppsignaler, dvs stoppsignal-sitt och Chili fick ut-stopp-hit signaler och även en ut-stopp-ut-hit signal. Det funkade kanon! Mitt i vägen hade det gått grisar och hon satte först näsan däråt men jag lyckades övertyga henne om att nej vi ska ut, inte mot grisarna! Häromkvällen körde jag fritt följ med Mint och kryp med Chili och hon kröp över hela köksgolvet!!!! Duktig tjej!!!! Mint har en fantastisk kontakt på fria följet, det kommer att bli jätteroligt att jobba med henne!

Mint gör ju dessutom framsteg varje dag känner jag, hon är för det första en sån underbar gosehund, älskar att ligga och bli kliad på magen, gosa och pussas, på morgonen när hon har varit ute och kissat ska hon upp i sängen ochligga en stund och sen somnar hon om gott vid mina fötter. Hon är så ljuvlig ! Det som är underbart med Mint är att hon uppfattar signaler väldigt fort och tydligt, hon kommer som ett skott när man ropar, hon är så att säga hanterbar ute vid djuren nu och har lärt sig vad nej och kom betyder, och i förrgår kände jag att nej nu gjorde jag nåt jag inte skulle, Chili och hon lekte ochjag kom bortifrån ensilaget och kallade på henne, såg henne samtidigt somjag kallade och kände ah hon lär ju inte komma mitt i leken varför kallade jag? Vilken hund bara vänder på klacken och kommer som ett skott??? Lilla ljuvliga hunden min!!!!!! Hon har två ställen där hon gärna stannar till, dels vid hönshusen och dels inne i garaget men jag har kört det så konsekvent jag bara kan, har jag sagt kom, då kommer du. Fördelen med att träna det på en valp är ju att man behöver ju bara harkla sig nästan så kommer hon*oj ja jag kommer*. Så nu känner jag att även på dom ställena sitter det faktiskt hyfsat bra....hon är en sån underbar liten varelse!!!!

Idag kunde jag inte låta bli att skratta åt mina hönor, dom stod i hönsgården och där hade dom liksom bara inte förfrusit rent bokstavligen men i sin rörelse, jag tror inte dom insåg hur djup snön var....dom stod där ungefär som kom och lyft in oss! Men ute skulle dom...värpningen går inte nåt vidare för tillfället, inte ett ägg om dagen ens får jag!!!!

Nu har jag gjort inbakad fläskfilé med en liten touch av pepparrottscreme, potatismos och brunsås....ska bli gott när min älskade gubbe kommer hem!

Ha en härlig kväll!

3 kommentarer:

  1. HIHI, vad härligt att läsa om Mint!! Det där med ögonkontakten känner jag igen från Busy, hon släppte ALDRIG mig med blicken när hon var unghund... och inte sen när hon blev gammal och fick börja träna lydnad heller för den delen ;)

    Fortsätt med ditt braiga arbete med hunden, konsekvens är en border collies bästa vän :D

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att läsa att ni ligger i och att Mint lever upp till förväntningarna, och jag läser mellan raderna att hon t o m funkar bättre än så.
    För egen del är det noll träning just nu. Ja, förutom basic valpuppfostran förstås. Men vänta bara, snart är kissa-sova-kissa-busa-kissa-äta-bajsa-sova-perioden över och då blir det andra bullar :-)

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Titta gärna in hos mig där du har en utmärkelser att hämta!

    Och du tänk inte på sura människor dom mår oftast så dåligt själva så dom behöver spy galla på andra...
    Lägg energin på djuren istället..det gör jag

    Ha en bra vecka kram wivi

    SvaraRadera