torsdag 2 juli 2009

Nu har han åkt....



Pappa Brand har åkt till Gudmund i Slöinge för att få nya kossor där, en ny liten familj. Förhoppningsvis har han hunnit betäcka våra kossor så vi får nya kalvar till våren, han har varit en helt underbar far till kalvarna och en helt ljuvlig tjur att ha i hagen trots våra dispyter. Även idag var han en ängel, han ville först inte alls veta av att gå in i transporten för egen maskin men så kom jag på att bröd har han alltid älskat, pojken min. Så det fick bli lite bröd och sen gick han in helt själv, tyvärr den gången så när jag började röra på mig så gick han ut igen men så ropade jag på Mattias som fick komma och stå på pass medan jag gjorde om proceduren med brödet och sen var han inne. När sen Gudmund kom så var det bara att grimma honom och leda över honom i deras transport. En ängel, från början till slut och vi kommer att sakna honom allihopa, även om det varit bestämt länge så var han en stor personlighet!


Alla djur är ju personligheter, just det där att bara sitta och titta på dom, så mycket man får vara med om och uppleva när man lever med djur runt fötterna, det är helt fantastiskt! Som Jenny sa igår, har man inte tidigare gjort det så existerar liksom inte den världen men det är som att kliva in i en helt ny värld att se nya liv födas, att se valpar och lamm växa upp, att få lära sig djurens egna speciella språk som man plötsligt inser att man faktiskt förstår, det är nåt man önskar att alla människor både fick uppleva och förstå, barn som växer upp med djur blir till exempel vana redan från början att ta ansvar och känna empati för andra varelser, det är nåt alla barn borde få uppleva!!!

Idag har vi fortsatt med vårt bygge, Mattias har byggt på hönshuset och jag har byggt rede. Har dessutom lyckats snubbla över fogsvansen och skära mig duktigt i foten, det blödde en del men tack och lov slapp jag åka till doktorn, det såg mycket värre ut vid första anblicken än det var tack och lov! och redet var väl faktiskt jag rätt nöjd med, det är första gången jag faktiskt bygger nåt helt själv så det ska nog duga till att bo i för en liten pöna....


I morrn ska jag in till stan och jobba lite sen ska jag åka till lantmnnen och köpa jord för att sen åka om simlångsdalen och köpa nya sandaler...jag får sååå ont i mina fötter av mina nuvarande, har inbillat mig att det var foppatofflorna men det är nog tyvärr sandalerna. Så det får bli ett par nya!


Vi önskar Brand och hans nya familj lycka till!!!! och vi lär åka och hälsa på, åtminstone jag...







2 kommentarer:

  1. Önskar er en fin helg..
    Här är det ensilering som gäller hela helgen och så kommer det lamm,kanin,höns köpare =o)
    Kramen Ewa

    SvaraRadera
  2. Vill bara sprida en seriös varning för en kvinna som ringer på fjäderfä annonser.
    Hon uppger sig vara ifrån Skansen och vill köpa utannonserade höns mm. och behöver transporthjälp till Sthm av de beställda fjäderfäna. Bet. utlovas vid leverans. För att "underlätta" leveransen möter ett ombud upp längs vägen och tar emot djuren. Men, ombudet har missuppfattat att han/hon ska betala, så köparen rings upp och säljaren får förfrågan om swich överföring är OK. Hon verkar mycket seriös och det är lätt att bli lurad. Och lurad blir man för några pengar får aldrig säljaren. Kvinnan, en Annika Lindh, visar sig nämligen driva en djurförmedling i Mälsta och djuren överförs snabbt till nya köpare. De bedragna säljarna tvingas därmed driva ett civilrättsligt mål mot kvinnan, och vinna detsamma för att därefter kunna begära indrivning av skulden via kronofogden. En långdragen historia som kan bli mycket kostsam för den bedragna säljaren om målet skulle ogillas av tingsrätten. Många vågar därför inte ta den risken för att få betalt för sina levererade fjäderfä. Detta vet kvinnan och vågar därför fortsätta sina bedrägerier.
    Vill därför varna alla hönsvänner i landet för att göra affärer med denna kvinna. Sprid gärna denna varning i höns/fjäderfä kretsa, MVH Anders Julin.

    SvaraRadera