torsdag 1 september 2016

Välkommen september!


Så var sommaren slut enligt almanackan och vi går in i september. Höst och vår är ärligt talat mina favoritårstider. Älskar hösten med sina vackra färger, skiftande natur, klara luft och när man kan kura in sig med tända ljus på kvällarna. Tycker det är skönt när det är ljust ute på kvällarna oxå förvisso men höstens skymningar är absolut jättemysigt. Så underbart. 

Igår var jag ute och red min lilla sessa igen. Älskar ridpassen och Hanna red ett pass på Annie. Båda hästarna har ju mer eller mindre vilat sig igenom sommaren men nu ska dom igång igen. Plötsligt när jag red så blev Belinda helt tokig och började sparka sig under magen, jag klev av och såg inget så jag tänkte hjälp ska hon börja sparka efter sadelgjorden nu? Det gjorde hon inte, ett tu tre kom där en älglus krypandes under magen på henne....tog bort den sen var det lugnt igen. Hemska små kryp, Känns som om dom fäster sig med sina små äckliga fötter i skinnet när dom kommer krypandes. Hualigen!

Ja och så har jag bestämt mig nu för att minska ner på fåglarna tills dom bara är en handfull många. Vi äter inte några mängder ägg längre själva och jag har ärligt talat tröttnat lite. Det tar inte lång tid med dom men det ska fixas, fixas hem mat och grejas och passas mot rovdjur både från skogen och luften och det är så tråkigt. Har sänt iväg ett gäng ankor och förhoppningsvis åker ett gäng hönor i helgen. 

Är det nån därute som behöver kycklingar inför hösten får ni gärna höra av er, vi har ett gäng som är några veckor gamla som inte alls var tanken att kläckas fram men mammorna ville väldigt mycket annorlunda...

Nu ska jag gå ut och fixa lite och sen ska jag till brukshundklubben ikväll och träna både mina egna hundar och döma en träningstävling!

Må gott! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar