lördag 11 oktober 2014

Sammanfattning av första veckan med ordentlig planering!


Hela mitt liv har bestått av såna här. Det och ett *jag gör det imorrn*. Har vaknat på nätterna och får inte glömma, gått upp och skrivit lappar och sett till att ha allt klart till deadlines. ja det funkar ju med jobbet men med allt annat då? Hundarnas träning har blivit ett stort vacuum. Finns så mycket jag borde träna på, får jag med alla bitar? hur ser min planering ut? och med ett jag gör det imorrn så blir det väldigt lätt att dom där *jag gör dom imorrn* blir till långa tråkiga pass där man inte får tränat hälften.

Thats a fact. Känner man då att man har flera saker man vill träna och att inte träningen kanske går sådär väldigt bra när man måste traggla i flera timmar då blir nästa pass garanterat ännu längre bort i tiden och ännu längre tidsmässigt. Plus att man för hundens skull och för att man är så jäkla oplanerad tränar på det som hunden egentligen redan kan och det som går bra. Vart leder det? Ingenstans!

Hur som helst! Weronicha hade en träningsbok med sig förra helgen. Där hon skrev upp alla träningspass hon gjort och vad hon tränat. Super! Men jag kände jag behöver inte en sån, jag behöver en planering för att veta vad jag ska göra framledes. Och så kom där ett meddelande från Anna där hon hade sin planering. För att få med allt, vad tränar jag inför? och vilka delar måste med? För att slippa tänka, för att få dom där småpassen varje dag med vilodagar inlagda och för att träna även det hunden tycker är svårt. Kräver planering innan passen, hur ska jag lägga upp detta? Sammanfattning av hela veckan hur har det gått vart ska vi lägga krutet hur går vi vidare? För det är ju så lätt att fastna! 

Sagt och gjort, i söndags kväll så satte jag mig med en nyinköpt anteckningsbok och antecknade. Skrev vad hundarna ska träna inför. Vilka bitar behöver jag då? Allt är så mycket lättare att komma ihåg när man har det uppskrivet! La in två små minipass på morgonen, ett på lunchen och så ett som sammanlänkas med eftermiddagsrundan. För visst kan man få ihop konstruktiv träning på promenad! 

Och så två vilodagar! 

Och jo det har gått bra den här veckan. Det jag inser är dock att jag faktiskt var lite väl ambitiös. Faktiskt. Inte i pass egentligen men i dagarna. Ska vända lite på dagarnas ordning till nästa vecka. Men jag fick med allting. Alla hundarna har fått spårträning, Mint o Inga har fått lydnadsträning och Inga lite jaktträning. Allt utan att känna *nu måste jag för nu har jag inte på så länge*. Utan småpass, varje dag. Nöjda hundar och väldigt nöjd matte som äntligen kan pusta ut! och det går dessutom framåt, på bara ett par dagar gjorde både Mint och Inga alla skiften i fjärren när jag stod framför, så nu återstår bara att flytta ut det! och länga avståndet! 

Nästa steg blir nåt liknande för arbetet, jag vet att en kollega på min gamla arbetsplats hade en sån på deklarationssäsongen, då missar man inget där heller och har gott om tid på nåt sätt. Frigör lugn för sig själv och det känner jag med *bara* träningsdagboken att det är faktiskt guld. Det jag frågar mig är varför jag inte gjort detta innan?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar