söndag 25 maj 2014

Att finna en gulanka....




Vissa saker känns ibland som att dom bara inte vill sig alls. För nåt år sen förlorade en väninna sin lilla gulanka till räven och ja jag vet ju hur det känns. Så när hon frågade mig om jag hade ägg att lägga i kläckaren för att kläcka fram ankor så javisst, självklart! I med en hel hög, jag hade tidigare kollat så där var bra befruktning på äggen dessutom och så på med kläckaren! Gjorde allt enligt skolboken fukta dom varenda dag och hålla värmen jämn. 

Jojomensan. Skolboken. Och efter nån vecka var där spindel i alla äggen. Möjligen nåt som var lite tveksamt men fortfarande väldigt många spindlar. 

Nånstans gick det väldigt fel. Började lukta unket i köket. Inte lite unket utan jag pratar om väldigt unket. Dött unket. Lös äggen och jo men där såg ut att  vara nåt i dom men ja vad som var i dom, det kan bara upplevas live i luktform. Min gamle kemilärare hade hoppat högt av glädje, han älskade saker som luktade illa och som sa poff! Detta sa verkligen poff! 

Fy säger jag bara, fy, vilken stank!

Så nej där vart inga ankor där. La ut en annons på alternativ efter att ha lusläst alla annonser och insett att det finns inga pankisar att få fatt i....inte en enda. Hittade pekingankor? 

Sen plötsligt hittade jag en annons om en hönsbytardag. Igår! Sådär halv elva i fredags kväll....skulle haft föräldrarna på besök så det kändes inte alls som att det skulle bli bra detta med ankor. 

Men som kom ett mail Jag har gulankor! Åh vad glad jag blev! Så idag for jag och hämtade dom, i Markaryd! Alltså bara två mil bort! hur stor tur får man ha! Tillsammans med dom kom oxå två korsningar mellan gulanka och Cayugaanka, den senare lägger nästan svarta ägg...hoppas hoppas att iaf nån av dom är en hona.....

Så, två gulankor åker till Vetlanda tillsammans med oss på nationaldagen för att bo hos en av dom absolut goaste människorna jag mött i mitt liv och två stannar här, Mission completed!

Idag har jag kompletat ett annat mission, nämligen storstädning av hönshuset, vårstädning. Den som innebär töm ut allting och skura hela huset med vattenslangen. Kan tillstå att jag såg ut som en gyttjebadad tomat efteråt, insåg att jag hade bränt mig lite i mitt kritvita vinterskinn....men, det är fantastiskt skönt att ha det gjort! hönorna är inte fullt lika övertygade, dom går därnere och tittar på vattenpussarna som är på golvet och undrar lite vart deras halm tog vägen....

Hela kalaset måste ju torka, sen kommer det bli jättefint!

Och så till nåt helt annat.

Två helger i höst, är det träning på gång!

14 september hos Birgitta i Moheda, jakt står på schemat! Pris kommer, men anmäl snarast! Alla nivåer jättevälkomna! 

och helgen 4-5 oktober kommer Anna Hilding hit och håller kurs i lydnad, Anna har tävlat SM med Mints bror Grym och Anna är verkligen en Grym lydnadsmänniska och ger så mycket inspiration! Eftersom jag själv jagat kurs för henne i sommar men inte funnit så tänkte jag vi bjuder hit henne! Hon tar åtta ekipage, träning både lördag och söndag, gemensam middag lördag kväll för dom som vill! övernattning går oxå att ordna! Pris kommer senare här oxå, anmäl dock ditt intresse snarast här oxå! Om nån vill vara med som inte har hund från mig så går det oxå bra även om kennelns hundar har företräde! Anmäl dig gärna!

Och sommarträffen blir lördag 2 augusti, med start klockan 10! 

Varmt välkomna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar