onsdag 21 augusti 2013

Träning träning träning träning...

går och väntar på att Chili ska börja löpa. Nåt hon borde gjort för några veckor sen men inte då. Hon håller på sig. Likadant var det ju då när vi skulle ta valpkull sist. Då väntade hon tills i slutet av november. Så typiskt nu när man planerat in prov och tävlingar och anpassat efter det, så nu vill jag ju helst att hon ska vänta tills provsäsongen är över...

Vi tränar iaf för fullt. Idag var jag och Hanna ute och jag hade lagt tre dummis på en linje uppe i hagen. Jag gick ut och la dom utan hund och gick i en cirkel i hagen. Jag trodde svårigheten skulle vara i att Hanna skulle kasta störningsmarkeringar men inte då. Störningen låg i att Chili kände doften av mig när jag gått och lagt ut dummisarna, tog det i vinden och drog iväg i motvinden. Till slut fick jag övertygat henne om att nej det var inte dit hon skulle, bra att få ett kvitto på vad hon faktiskt behöver träna på för störningar men jag blev lite snopen minst sagt.

Störningsmarkeringarna däremot var inga problem och när hon väl var på min bana så plockade hon in sina linjer och tog sina störningsmarkeringar fint.

Sen ikväll fick hon ett lydnadspass i momenten i tvåan. Rutan har börjat sätta sig och det är bra. Fjärren kommer oxå så sakta men det går som sagt sakta. Tar det å andra sidan sakta oxå för att få in ordförståelsen och inte få en fjärrmaskin, dvs en hund som gör skiftena i sin egen fart för att hon vet vilka skiften som kommer....

Senare så ringde en kund, gick ut och började plocka ogräs medan jag pratade med honom och fortsatte sen av rena farten. Fick rensat över parkeringen, oljat in mjölkpallen och verandan på gamla hönshuset och dessutom dragit upp en ros som dött under vintern och ersatt den med en blå bolltistel. Bolltistlarna ska hålla bort sorkhögarna och det tackar vi isf för....

Imorrn är det torsdag och ja vi får väl se hur slutet av veckan blir, har ett barn härhemma som spyr som en kalv...blurk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar