lördag 20 april 2013

En mirakulös Liten anka...











Alla som läser här som inte känner mig lär ju tro jag har gått och blivit galen....ni som känner mig vet ju att jag redan är det ;O)

Men jag erkänner, jag har gått och blivit helt kär, i ankor. Dessa små underbara helt perfekta små skapelser, ja dom är verkligen hur jäkla söta som helst. Kycklingar är gudasöta men dom här är faktiskt ännu värre. 

I förrgår föddes det ju en liten anka, som verkade leva men som låg och sov. Hela tiden, på sidan. Gulesäcken var inte helt inne när den kom ut ur ägget och jag tänkte den får ligga, så länge den ändå verkar må väl så får den sova, jag hade en kyckling som sov nästan 12 timmar när den kommit ur ägget och sen bara for upp och var helt som vanligt. Många säger att det är helt normalt, så jag lät liten anka sova.

Igårmorse var jag däremot rätt säker på att den skulle vara uppe men det var den inte. Däremot var den vaken och mer liv i än i förrgår så jag tänkte jag får ju ta upp den, hjälpa den och få igång den. Gav den vitaminer en gång i halvtimmen några gånger och bytte sen ut det mot nyponsoppa med b-vitamin och saltsockerlösning i. Allt för att stärka upp liten kyckling. Framåt lunch låg den inte längre, då var den uppe och kravlade. Det såg väldigt jobbigt ut men den var uppe! 

Ju länge tiden gick igår ju piggare blev den och ju starkare blev den. Det är den som ligger och sover på bild nummer fyra nerifrån. Igårkväll hade det fuktiga i ansiktet och på kroppen torkat och den började likna en riktig anka och var hos sina kompisar. Idag är den helt som dom andra. Den fick en väldigt dålig start, men den är med! 

Ikväll efter att ha varit iväg hela dagen och sen gjort rent hos hönsen när vi kom hem, satte jag mig på golvet på toaletten och tog ut dom små varelserna ur baljan medan jag skulle städa. Hade det varit kycklingar hade dom sprungit sin väg men inte ankorna. Nej dom klev helt resolut upp i mitt knä, alla tre! Dom är så söta så man blir helt bölfärdig......

Nu är det duschen och imorrn ska vi åka och hälsa på Annies kusin, Tristan!

Ha en skön söndag därute!

2 kommentarer:

  1. Ååå jag hade nog också kunnat bli kär i en anka :) Ni får vara med om mycket där ute på landet! Kram på er

    SvaraRadera
  2. Men å va sött! En av våra hönor har legat på ägg i snart 2 dygn så vi håller tummarna att hon fortsätter ruva så att vi får kycklingar, så spännande (och nytt!!!) Ankor låter spännande, de är ju så gulliga! Trevlig helg! Kram Anna

    SvaraRadera