söndag 18 december 2011

Julshopping...



Idag har vi varit i Helsingborg och handlat när vi ändå hämtade Hanna i skåne. Ja vi och hur många som helst andra kan jag tillstå...jösses kors med folk där var!!!!!! Men jag tror vi fick handlat allt till kalaset på tisdag och faktiskt en hel del inför jul oxå....

Igår fick jag gjort pajer och av överskottsenergin gjorde jag knäck :O). Gott! Ingen jul utan knäck! och jag som trodde det skulle vara sååå svårt att göra egen knäck! Plättlätt! Använde mandel som var smaksatt med kanel, det var ljuvligt gott!!!!!

Ja nu är det ju då snart jul....lackar fort mot jul nu....inatt fick vi lite lätt pudersnö, så himla vackert ute var det i morse! Lyser upp så fint! Mycket bättre än att få samma nederbörd i ösregn...idag gick det faktiskt att gå nere i hagen...utan att behöva klafsa...jätteskönt!

Ja med jul är snart året slut. Ett år jag inte vet vart det tog vägen....

Januari
Året började med en sorgens tid. Strax före jul förra året insåg jag att Findus började bli dålig igen...han hade överlevt sin diabetes ett bra tag men vi visste ju alla att en dag går det utför igen...det var med sorg i själen och ett tungt hjärta jag tog den där sista turen tillsammans med honom ner till Helsingborg den 4 januari. En hemsk dag som vi aldrig glömmer....kvar i vårt hjärta finns sorgen efter en älskad vän, han kommer för alltid att finnas med oss...

I slutet av månaden gjorde jag och Hanna nåt jättehäftigt, vi var med Lena och Anette på en fotografering, vi blev sminkade och fotade ur alla konstiga vinklar och med oss hem hade vi en hel drös med bra foton! så häftigt och så roligt! När vi skulle hem trodde vi dock att vi hade låst in bilen i citygaraget i halmstad, inte fullt lika kul men vi skrattade gott när vi väl satt i bilen sen!

I slutet av månaden fick vi slaktat av våra kor dessutom, det var tungt innan men kändes som en ren lättnad efteråt!

Februari 

hade jag för mig var betydligt mer snörik men att döma av fotot så var den tydligen inte det....slutet på februari så såg det ut såhär hemma hos oss i skymningen!

Hanna och jag åkte till göteborg till Göteborg Horse Show och fick uppleva ett par härliga dagar och titta på ridning av världsklass, bo på hotell och gå på mässa! Onda fötter men glada flickor åkte hem på lördagkvällen och möttes av en härlig dåvarande sambo som hade lagat en ljuvlig middag! 

Mars 

I mars kan man säga att vi tog tag i saker härhemma. Vi började jaktträningen hos Birgitta och Birgitta sa en sak till mig, du har prestationsångest! Om du så ska nolla allting, så tävla dig igenom sommaren, det är den bästa bot du kan få! Ja jag har inte helt följt hennes råd men närapå....

Det vi började med då var en lätt försiktig önskan om att ta ett förstapris i nkl, jag talade om för Birgitta att den här hunden tar INTE vilt och ja ursäkterna var rätt många. Birgitta trodde ändå på oss och ja i mars hade det bara börjat...

I mars blev dessutom Hanna 10 år, vart tog dom 10 åren vägen?

April 

I april kom våren till byn kan man säga...säkert vårtecken när hönsen börjar värpa....och ja att vi har olika storlekar på hönsen härhemma, det är väl detta ett tydligt tecken på?

Våren tillbringades flera gånger i fikastolarna på Gräddhyllan utanför Markaryd, goda och långa fikastunder, det är livet det!

Maj 

I början av maj hade jag nog världens lyckligaste unge! Ja mor var rätt lycklig hon oxå...hem till hagen kom Annie och Zimone, i raktnedstigande led barnbarnsbarn och barnbarnsbarnbarn till min gamla Fleur! 

det var en härlig känsla att få hästar i hagen igen, i samma veva flyttade dock Flisa med dottern Nanna, min alldeles kolsvarta och jättemysiga highlandkossa och det var lite jobbigt...hon har fått ett bra hem hos Andreas med familj i Färgelanda!

Ja och den 2 maj startade jag och Chili på vårt allra första jaktprov! Det blev en tvåa i valör med hem men med tanke på att vi praktiskt taget stod på nybörjarranden månaden tidigare så är vi väldigt väldigt nöjda...

I maj startade jag även i lydnadsklass I med Mint första gången i Älmhult. Husse var med som hejjarklack och vi gjorde ett helt ljuvligt prov rakt igenom där känslan var helt underbar. Hamnade precis under strecket för förstapris dock men känslan var kanon! 

Juni 

Början av juni bestod mest av deklarationer ska erkännas. Många och långa deklarationer. 

Gubben for till London med sina föräldrar och grannen låg på sjukhus och över byn for värsta åskvädret. Behöver jag säga att jag sov i givakt och läste smhirapporterna på längden och tvären?

I slutet av månaden fick vi så årets lamm. Efter att ha haft en hemsk lamningsperiod i minnet sen föregående år så var detta ingenting ska jag säga. Ingenting. Det gick så lysande bra för alla tackorna så det är nästan skrämmande. Lilla Nina som jag trodde skulle gå tom klämde ur sig ett litet sött lamm som vi döpte till Selma, det gick så galant! Store Leo fick dock tas ut med både en del våld och en halv burk vaselin men både mor och son mådde jättebra efteråt! 

Juli

I juli inleddes svampsäsongen.....en säsong som höll i sig fram till oktober...har aldrig varken sett eller plockat så många liter svamp i mitt liv....

Efter en varm härlig julimånad med mängder av träning så stod vi då där iaf, där vi hade som mål i mars att komma....På provet i Hunneberg gjorde Chili ett prov som fick nackhåret att resa sig och jag grät och skrattade om vartannat....trots publik mitt i rutan, fikande människor i kanten på söket, en stor fasan som hon aldrig hade tränat på, en cyklist som kom farandes precis när hon skulle ta sagda fasan, så seglade hon igenom provet galant, tog alla markeringar klockrent, arbetade lugnt och metodiskt och ja det enda domaren hade att klaga på efteråt var att vi inte fick in cyklisten i söket....Det var en helt underbar känsla att ta emot det där förstapriset, vi hade fått ett kvitto på all träning vi hade lagt ner!

Än idag kan jag känna en enorm tacksamhet till två människor för detta, dels Hanna för all träning vi hade ihop i somras, och till Birgitta! TACK för att du trodde på oss, för att du coachade oss och verkligen fick oss fram till detta! Tack vare dig och dina råd så försvann en del av nerverna i sommar, och glädjen i att träna återkom! Du lärde oss att tro på oss själva! Du är guld värd!

Dessutom hade jag veckorna tidigare tagit ett förstapris tillsammans med Mint i lydnadsklass I, även det med en känsla som hette duga. Vi fick nån bugg i vår lydnadsträning på våren, troligen blev Mint biten av ollonborrar på en gräsmatta i laholm, nåt som etsade sig fast i henne. På tävlingen i Falkenberg bestämde jag mig för att inte fundera på några ollonborrar utan gå in ha roligt och stötta upp henne, och även hon gjorde en helt fantastisk uppvisning! Såå stolt över mina töser! 

Augusti 

I augusti trots regn fick vi klart våra rabatter! vi bestämde oss redan förra sommaren för att lägga sten runt rabatterna och sten i rabatterna till hönsens stora förtret...gräset växte in i rabatterna, blommorna såg ut som hej kom och hjälp och nej ingenting var snyggt. Iår har alla rabatter fått sig en uppsnyggning, stenpartiet har dock fått stryka på foten och bli hönsens egen sandbadsplats....så svårt att lägga sten i den...

Jag älskar ju blommor och vi har blandat rosor och verkligen blandat blommor med olika blomningstid, det är så härligt! Blev så fint!

I augusti kom regnet dock...inte lika fullt lika kul....men vi fick hem halmen inför vintern, jag tror det började regna nästan dagen efter....


September


I september var det dags för två nya familjemedlemmar på gården...Pepsi och Cola. Linneas tänder blev sämre under sommaren och hon levde ett halvtaskigt liv härhemma i ständig konfrontation med Mint, så vi beslutade oss för att hon skulle få sova bredvid Findus och hon fick avsluta sina dagar en dag i augusti. Ett hårt tungt beslut men kändes helt rätt. Hon levde inget värdigt liv. 

Turen gick därför upp till Vetlandatrakten där allas vår Mickan Thor bor, Mickan mötte jag så att säga första gången när hon gjort ett kåseri i rasfjäderfäföreningens tidskrift. Kåseriet fick mig att tjuta av skratt och gubben min tittade nästan konstigt på mig...fann Mickans blogg och ja sen dess har vi haft kontakt. Denna underbara människa i småländska höglandet med sina märrar, sina vackra höns och sitt vackra klingande skratt, hon fick mig verkligen att känna mig som om jag känt henne hela mitt liv när jag kom dit!

TACK för att vi får förvalta gossarna!

Oktober 

bjöd på många fina höstdagar med vackert väder och klar luft! Det var helt underbart! Energin som försvann med regnet i augusti kom tillbaka och det var verkligen jättehärligt! 

November

var månaden när vi blev herr och fru Fyhrlund! Lyckligaste dagen i vårt liv, som dessutom bjöd på härligt väder! TACK till vänner och familj för en härlig dag! 

Resten av november blev lite jobbigare med sjuka hästar, först den ena, sen den andra, som väl var snabbt övergående men iaf. Jobbigt var det och oron gnagde.

I slutet på november kom dessutom en storm som hette duga, natten där trodde jag taket skulle flyga av på stallet men vi hade änglavakter som vakade över stalltak och hästar och taket låg kvar på morgonen...taket är nu lagat av min älskade make..inte en utan två gånger...

Det allra sista vi gjorde i november gick dock i lyckans tecken, jag och Hanna gick upp på morgonen den 30 november och for över till Öland, till Susanne och hennes fina hane Peppzi för parning. Vi hann knappt innanför dörren innan parningen var ett faktum och vi for hem igen, vi hoppas på fina valpar om ett antal veckor!!!!

December 

December månad inledde vi med en tur till London, vår bröllopsresa! vi har så himla mysigt när vi åker tillsammans jag och maken, vi gillar samma saker, samma mat och trivs verkligen i varandras sällskap! 

På hotellet hade vingresor sett till att berätta att vi hade gift oss så på rummet stod en flaska champagne och väntade! Härligt!

Förutom shopping hann vi med ett besök på madame tussauds och så gick vi och kikade på Legally Blonde, the musical. En kanonbra show, rekommenderas varmt!

ja och så är det snart jul och om två dagar rullar jag över 40 strecket....

Sen är det snart nyår....Detta året har gått jättejättefort och det är det värsta med att bli äldre, det går fortare och fortare....

Inför 2012 har vi som mål att ta LP i lydnadsklass I med både Mint och Chili, Chili ska starta öppen på jaktprov, vi ska se till att komma med på det där kklet vi inte kom med på iår, vi ska gå på Aprovskurs till våren, förhoppningsvis inleder vi året med en kull valpar och sen blir det tidig lamning....

Ett år är snart slut, ett nytt ska börja!

HA EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA!!!!














2 kommentarer:

  1. Hej Ulrica, vad mycket du har hunnit med under 2011. Men bäst att minnas är att fröken blev fru.
    Vissa fyrbenta och tvåbenta vänner fick gå och ett helt gäng nya kom .... hur är det med kattpojkarna? Dom har väl växt mycket.
    Jag vill önska dig allt gott och väl till din födelsedag imorgon. Han en bra dag och njut av alla uppvaktningar ....
    Samtidig passar jag på och önska dig och din familj en fröjdefull Jul och ett gott nytt 2012.
    Ha det så bra i Tygared
    /Hella

    SvaraRadera
  2. God Jul & Gott Nytt År på er!

    SvaraRadera