torsdag 12 maj 2011

En glädje så fantastisk så man kan gråta....


Jag minns den där dagen hösten 1986 när mamma körde både min brors shettis och min häst Olivia till slakt....dom hade fått bronkit båda två, Snuttan lite mer och Olivia lite mindre....men dom gick båda till slakt, vi hade fått nog av sjukdomar på hästarna....det var en bronkit som veterinärerna först sa inte var smittsam men som for som en farsot över dom halländska hästarna....stallet var tomt.

Ett tag senare skulle allting rensas ut det var blandade känslor, aldrig mer stallet på morgonen på helgen, aldrig mer efter skolan.....samtidigt hade så mycket hänt i livet just då så det var en lättnad.....

Men saknaden har varit enorm. Dom där stora djuren, jag har alltid älskat att lukta på den där mulen som doftar så gott....så underbart och jag har aldrig nånsin glömt den där dagen när min allra första häst kom hem...

Idag gick jag upp och satte mig på Zimone för första gången och bröt nästan ihop men fick istället fram ett jättestort leende där jag satt....helt ljuvligt. Tänk att ha en egen häst i stallet igen, det är så ljuvligt och så obegripligt så ingen människa kan förstå det som inte varit där själv...

och nåt mer som är fantastiskt är att sambon klev upp på hästryggen idag! Lite stelt och lite höga händer men satt efter en stund riktigt riktigt fint i sadeln och Zimone knatade snällt på! Underbara snälla hästen min! Annie var inte helt tillfreds idag heller men det gick väldigt mycket bättre idag än sist!

Till sist men inte minst idag så har jag varit ute och tränat slalom med Mint. Började med en annan metod idag som får hunden att tänka själv och svaret var JA det är en bra metod! Hon får en externbelöning som går ut på att hon får tänka efter själv vad hon ska göra och på så sätt inser att hon ska gå slalom, idag körde vi tre pinnar och det gick galant! Jag har tidigare känt att inte slalomen blivit befäst utan mest gått åt belöningen, idag tänkte hon själv.

Slutligen idag innan vi gick in körde vi igenom programmet i ettan, det gick riktigt fint! Följsamheten är en helt annan, jag håller fokus framåt blicken framåt och tittar inte på henne, då går det kanon! Ställandet var ett pang fötterna i backen! och likadant läggandet. Superfint! och så den snygga inkallningen när hon hoppar intill sidan. Men en sak har hon gemensamt med Chili har jag märkt, hon får inte tröttas ut, dom behöver vila mellan varven!

Imorrn kommer hela Hannas klass hit, ska bli sååå roligt!
och på lördag åker vi till Pernilla och hämtar hem fler fårisar!

Ha en go helg mina vänner!!!!!!

1 kommentar:

  1. Låter som du har det helt underbart med hästarna. Är också uppvuxen med häst men kan tyvärr inte ha någon nu. Men, vem vet kanske i framtiden?!
    Roligt att agilityn och lydnaden går så fint. Nån tävling på gång snart kanske?

    SvaraRadera