söndag 24 oktober 2010

Tystnad råder...

idag har jag gått min vanliga svampsuktarrunda....ingen svamp idag heller dock....men det blir en runda där vi går inte utifrån nåt mönster utan mer planlöst går omkring i skogen fram och tillbaka....jag ropar inte på hundarna utan dom får hålla stenkoll själva på vart jag tar vägen..det enda jag gör därute i skogen bland träden är att jag går och glor ner i backen mest...kommer däremot hundarna till mig så får dom prat, godis och kanske en liten stunds lek...

Varför då denna tystnad? Min allra första hund jag själv gick på brukshundklubben kallades för Mia på rymmen. Varför? Ja det kan ni nog gissa själva...hon var helt enkelt hunden Mia som ständigt var på rymmen! Öppnades en dörr så for hon som en projektil ut genom ytterdörren....korsning mellan drever och beagle så sög hon ner nosen i backen och gav sig iväg på egna doftande äventyr. Till och med möblerna på altanen tog hon som flyktväg ochhoppade ner från altanräcket, ett räcke och ner till backen som var dubbelt så långt och mer därtill än hon var hög, hon brydde sig inte ett dugg, hon skulle UT! En gång satt min farfar på kalas och in genom dörren kom Mia med näsan i backen! Hon hade spårat honom genom halva stugsamhället och bort till en tomt där han satt och drack kaffe inne på altanen....han kom hem med Mia i ett band, då hade vi varit ute och letat hela förmiddagen...

Efter henne så bestämde jag mig för att mina hundar ska alltid kunna vara lösa, dom ska komma, dom ska hålla koll! därför när jag går ut och går så byter jag håll, går ut i geografin, säger ingenting, bara försvinner. Givetvis håller jag koll på den lilla valpen som kommer springandes tillbaka olycklig och undrar vart morsan har tagit vägen? Fortfarande så är det en av mina stora hörnstolpar, jag ropar aldrig eller åtminstone nästan aldrig på hundarna i skogen. Dom får lära sig att hålla koll, att hålla kontakten med mig och inte tvärtom när vi är ute och går...idag var det bus i skogen på hög nivå men ett tu tre så bryts leken och en av dom eller båda kommer rusande tillbaka och tar kontakt med mig. Det värmer i hjärtat, dom har full koll!

Sen ikväll har jag varit ute och tränat lydnad med Mint och lite med Chili oxå. Mint tränar jag mycket kontakt med, ett tu tre började husse såga i garaget, hjälp! Mint ogillar höga ljud men hon lyckades ändå hålla fokus, bra störning! vi gjorde kontakt, ett läggande under gång som är helt klart Mints paradnummer och så Mints blivande paradnummer, apportering! Igår fick chili träning under promenaden, det blev linjetag och höger vänster dirigeringar och Mint fick träna platsliggning och bära dummiesar i munnen....förena lite nytta med nöje! Nu ligger dom nöjda ute i köket båda två...

I helgen har vi fått gjort i ordning ett av dom mindre sovrummen, det blir sååå bra! En häftig vinylmatta blev det på golvet istället för laminat den här gången, fördel hund! Och apropå hund så har jag idag tömt två bokhyllor och kollat under och bakom, Chili har ju haft en tendens att bälva i sig vatten och sen går hon helt sonika upp på natten om man inte går ut med henne jättesent, sätter sig på golvet! Har testat henne och nej det är inte urinvägarna som spökar och jag fick rådet att vattna henne så att säga, och det funkar! Men ändå har bokhyllan varit en tanke som följt mig, hur ser det ut under? Var beredd på värsta skräckscenariot men där var snustorrt! Men, jag fick städat bakom under och torkat alla hyllorna, sorterat böcker av samma författare, slängt en himmelens massa gamla böcker och gjort iordning! Det blev sååå bra!

I veckan blir det lite com si com sa, jag behöver träna med Chili, vi ska fila tempo tänkte jag, jag har lite idéer jag ska testa mest för skoj skull för att slipa lite, på onsdag ska jag hämta hit Lisbeth som skadat sig i en ridolycka, dra ut henne så hon får frisk luft och fika på gräddhyllan! Tisdag ska jag hämta kaniner som en vänlig själ frågade mig om jag ville ha, apporteringsvilt dock=inga fler husdjur! Sen däremellan måste jag lämna in bilen på service....låter som om detta blir en vecka som vanligt= den kommer att gå i raketfart! På lördag ska Hanna dessutom ha Halloweenparty så det blir lite pyssel till det oxå!

Ha en fin vecka allesammans, det tänker vi ha!

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    När jag läser så tänker jag att du måste ha ett väldigt bra liv... det låter så skönt, pyssla om sina djur (och det är mycket djur!), hämta fler djur, fara runt och fixa och dona och ha det BRA.... Fika på Gräddhyllan..ler*..det är ju väääldigt gott det...

    Tack för inbjudan till Halloween, mitt ute i skogen den helgen, vågar man det?! haha...
    Spännande!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att bara gå, tyst, så tyst i skogen och låta hundarna hålla reda på vart man är.
    Och det har de! En av mina tikar brukar alltid springa bredvid oss inne i skogen och ibland tänker man att nu har hon stuckit...men bara man vänder promenadriktning lite så, vips, så står hon framför oss.
    Önskar dej en bra dag!

    SvaraRadera