torsdag 20 maj 2010

Strukturerad träning

Min träning har en tendens att fastna...fastna där det börjar bli svårt och sen går vi inte vidare. Det var så jag hamnade med chili och insåg att jag MÅSTE plocka ut stoppsignalen och träna DEN och inget annat, SEN kan jag sätta den i sitt sammanhang. Det var ju inte så svårt. Faktiskt. Det gick rätt lätt. Nästa steg för henne är dirigering.

Sen är det det där med tävlingslydnad. jag är lite som när jag höll på med hästar, dom där detaljerna är ack så viktiga men känns ack så oviktiga i mitt liv. Det är väl först nu med Mint när man inser att man faktiskt kan komma låååångt på att jobba detaljer OXÅ som jag känner att jag tycker att det är roligt. Därav har jag och Mint börjat en tävlingslydnadskurs. Eller en valpkurs med tävlingsinriktning för att vara helt exakt...igår var först tillfället och ja vi skulle enligt tanken varit utan bil så vi åkte aldrig.

Ikväll fick jag papprena av Camilla per mail och full av ambition for jag ut på gräsmattan och körde igång med Mint. Första passet avklarat alltså. Lite okoncentrerad till början men sen betydligt mycket lugnare. Hon har en känsla för det där med samarbete och att vara till lags och det är så roligt att träna med henne! Efter träningen fick chili komma ut och köra ett pass, jag körde stoppsignal och ligg med båda hundarna och det gick kanon!

Till slut blev det invallning av hönorna i hönsgården, hon jobbar på fint Mint och hon lyssnar på mig både på mina liggkommandon och på att hon ska gå runt, jag gör det med hönsen och inbillar mig att det kommer per natur med fåren sen oxå, hon tycker ju faktiskt att hönorna är minst lika roliga som fåren om inte roligare, dom flaxar ju på ett helt annat sätt...åt typ alla håll :O).

Ha en skön helg allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar