torsdag 29 april 2010

Omgruppering pågår...





















Ja efter mycket elände så är det väl dags att börja se framåt och gruppera om kan jag känna. Samla energi. Sagt och gjort idag åkte jag och började med att hämta klövar och oxblod hos en bekant för att kunna ut och spåra med Chili och förbereda henne för spårprov som hon är anmäld till...äntligen!

För att sen åka och beställa tid för massage som jag var på i eftermiddag, fick reda på att jag har en kota främst som ligger fel som troligen är resterna från en gammal hindertitt när jag drattade av hästen ovanpå bommarna med ryggen före...Det lär väl ta ett tag men jag fick ju iaf en förklaring till varför jag har haft ont i ryggen på samma ställe under en längre tid...

Tyvärr så klarade inte lilla Millie sig utan hon hade somnat in natten till igår. Det som var anmärkningsvärt var att hon troligen har haft ett epileptiskt anfall när hon dog eftersom hon hade bitit sönder tungan ...det tycker jag är mer än lite märkligt....

Men om man bortser från tråkigheterna så har jag nu bestämt mig för utrensning av ALLA finullsfåren, några av dom har haft problem med lamningen, några har dåliga klövar som växer med blixtens hastighet och inte i normal takt. Dessutom är dessa dåliga klövar ärftliga så vi har beslutat oss för att det är inte rätt mot djuren att föra dessa linjer vidare. Vi vill avla på sunda djur med friska linjer....kvar stannar våra texelfår, det blir en liten skara kvar men det känns bättre att faktiskt låta förnuftet styra.

Sen har jag gått ett par spår med Mint och hon spårar på duktigt! Hon har fått spår som är upp emot 200 meter långa och det klarar hon galant, sista spåret hon gick häromdagen la jag in två stycken 90graders vinklar som hon löste perfekt! Känns roligt!

I helgen ska vi sooooova och så hoppas vi på sooool och fint väder!!!!

Ha en fin valborg allihopa!

1 kommentar:

  1. Hoppas alla tråkigheter är över nu, så ni får njuta av våren och glädjas med lammens uppväxt.
    Mmm, tunga beslut... men precis som du skriver ska man ju tänka framåt och sunda friska djur är en bra tanke!!
    Härligt med en duktig hund, min lilla ligist är allt annat än duktig just nu *morr morr* men det är väl trotsåldern.... går väl över!

    Kram kram!!

    SvaraRadera