onsdag 21 september 2016

Nytt recept på äppelkaka!


Jag älskar hösten. Alla färger och alla frukter som mognar, speciellt äpplen och jag älskar äppelkaka. Sen den höga klara luften, dom vackra dagarna eller höstregnet som strilar utanför fönstret....det är lika skönt alltihopa. Vi hade trettio grader bara förra veckan, det är inte min grej. Jag gillar lite svalare luft och älskar som sagt när naturen skiftar färg. Däremot tycker jag om när det är såna här höstar, då blir det inte så mörkt så länge sen när oktober faller in...Ser fram emot lite regn nu så jag kan ge mig ut och plocka lite svamp....

Men hur som helst. Satt på instagram här i förrgår och kollade och hittade den här äppelkakan som jag måste tipsa om. Så himla god. Inte så söt, men väldigt saftig och väldigt god!

Receptet kommer från Hannas bageri och hon kallar den äppelkaka med kardemumma! 


2 ägg
150 g smör
4 dl vetemjöl
2 dl gräddfil
1,5 dl socker
1 tsk mald kardemumma
1 tsk stött kardemumma
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Smör & ströbröd till formen
Fyllning:
0,5 tsk mald ingefära
1 tsk socker
1 stort äpple
Florsocker till garnering
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker smidigt. Tillsätt 1 ägg i taget. Blanda de torra ingredienserna för sig och häll ner i smeten. Blanda ihop och vispa inte! Tillsätt till sist gräddfilen. Häll upp i en smörad och bröad springform (20 cm).
Skala och skär upp äpplet i klyftor. Blanda ihop socker, ingefära och äppelklyftorna i en skål. Stick ner äppelklyftorna i smeten och sätt in i mitten av ugnen. Grädda i ca 30 minuter.
Låt svalna och pudra över lite florsocker.
Klart! Lycka till ♥

Rekommenderas å det allra varmaste!

Ja och Ingas träning flyter på. Idag satte vi upp nya fina gröna konorna och körde rutan. Jag har bestämt mig för att vänta med att starta henne tills efter nyår och försöka lära in så långt jag kan tills dess, i nybörjarklassen i lydnad då är nämligen inget gruppmoment. Sen i nästa klass är det sitt i grupp men i kopplets längd bara. Passar mig och mina dumma tävlingsnerver perfekt! 
Mint fick även hon kört ett pass idag, tanken är att hon oxå ska ut i nya lydnadsklasserna sen. Imorrn är uppbokat sen är tanken att jag ska ut på torsdagsträningarna på klubben i höst så vi får lite störningsträningar jag och vovvarna. Behöver vi. Helt klart. 

I helgen är det bokmässan, kanske man skulle åka dit? Kanske kanske. Har flera vänner som står där och säljer sina böcker, så jo kanske blir det så. Kanske. Skulle behöva ta tillvara på fina vädret oxå så får se lite hur långt vi kommer. Det ger sig.

Nu är det onsdag och snart halv åtta hos mig!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar