söndag 26 juni 2016

Blir inga fler lucky lairs valpar på ett tag....


Ja beslutet är taget. Det blir inga fler valpar i denna kenneln på ett tag. Pratade med Birgitta om det när jag var uppe på träning i veckan och hon tyckte det var ett klokt beslut. Varför?

Ja en mängd faktorer faktiskt. Dels är det så att vår Chili går på sista varvet. Hon blev väldigt raddig efter sista kullen valpar och jag hade väl hoppats på att hon skulle få sina valpar och att vi skulle fortsätta träna sen. Det blev inte så. Har varit på gång några gånger men jag måste inse att hon orkar inte. Vissa dagar när jag ska gå ut med dom andra hundarna vill hon inte gå med. För mig är det ett starkt tecken på att något inte står till. Vi har tagit tusen och en prover och där är inget fel på henne. Inte i kroppen, muskulärt är där en del som inte funkar men det ska inte göra henne så gammal. Sista dagarna har varit jobbiga, hon har varit av inte någon anledning egentigen jättedålig i magen och så dålig att hon inte hållt sig utan jag har fått skura golv härinne. Jag vill inte uppleva det igen att bara för att jag vill ta valpar så ska det vara så.

Dessutom var det så att jag blev baktalad med sista kullen. En människa välkänd i flattekretsar ringde upp en av mina valpköpare och talade sig varm för en annan kull och baktalade min. Saken är atthon känner dom flesta i flattevärlden och hunden som skulle ha valparna är släkt med min Chili  så det var egentligen ingen stor skillnad på linjer. Det gjorde mig väldigt illa till mods. Sådär gör man inte. Får mig att kräkas. Ett tag skämdes jag nästan. Tog på mig skämsmössan för något som någon annan gjort. Nu är ju människan känd även i sina familjekretsar tyvärr för att vara en surhatt men det hjälper ju inte mig. Har dock insett att det säger en del om henne men inget om mig och min uppfödning dock men jag blir illamående, vi jobbar ju alla för samma ras och samma rasstandard och för att rasen ska vara en frisk sund ras. 

Sista anledningen är att flera av Ingas syskon haft histocytom. En godartad unghundstumör förvisso men sånt där gör mig inte lycklig alls. Vi har mycket cancer inom flatterasen och nu är det inte cancer men det är tumörer. Så nej. Får iaf utvärdera några år och se om något mera händer. Jag vill självklart ha en valp efter min älskade hund men vill inte utsätta vare sig rasen eller andra människor för sjukdomar.

Och så älskade Basse. Som dog alldeles för ung.

Det gjorde ett stort hål i mitt hjärta.

Så nej, inga fler lucky lairs valpar inom det närmaste. Inga alls. Inga kommer att få vara min träningskompis i stället så många år hon kan och vi tycker det är roligt. Vi var på träning hos Birgitta häromdagen och det gick fantastiskt bra. Till hösten är vi anmälda till tre jakter jag och Inga, riktiga jakter med slottsboende. Det ser vi fram emot. Riktigt mycket. 

3 kommentarer:

  1. Så tråkigt att din hund inte mår bra. Och att vissa människor talar illa om en bakom ryggen är det värsta som finns. Dottern är hemma hos oss nu med sin 9 veckors gamla valp. Du se foto på henne på min blogg om du är nyfiken.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. att så tråkigt att folk inte kan hålla sitt skitsnack för sig själva... så tråkigt att hon inte håller ...här märker jag det men det men det är ju mycket åldern han är ju nio år... men det finns en kvinna utanför Ljungby www.hastohalsa.se som är duktig på mer än att behandla.. underbar människa lovar att ni klickar
    kram wivi♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sophie som brukar ta hand om våra vovvar, hon som gjorde Mint kry. Tyvärr är ju Chili oxå nio år så hon börjar ju bli till åren oxå. kram!

      Radera