torsdag 3 december 2015

Vilket oväder!


Ja lite såhär kände jag mig nog i helgen när det blåste, framförallt natten mellan söndag och måndag. Livrädd för att det nya stallet skulle blåsa all världens väg....usch vad jag tyckte det var jobbigt! 

Men, det gick bra. Blåste inte värst här fram till elva ungefär sen var det som om någon vred på en knapp och så satte det igång att blåsa . Sen blåste det ett tag, vi gick lite in och ut härhemma och kollade runt men det såg rätt okej ut. Däremot tyckte jag att det lät som om det blåste papper i vinden på nåt sätt och på morgonen insåg jag vad det var....vår stora fina sälg hade delat sig på mitten och vår oxel likaså. Två stora gamla kloka träd hade gett vika för vinden. Ja inte bara dom förrästen, dom och typ 200 andra inne i skogen....men hus och hem klarade sig bara fint som väl var. Väldigt tacksamma för detta är vi! 

Strömmen fick vi oxå tillbaka snabbt, däremot har vi varit helt utan telefon och internet sen i söndags, den kom idag. Man blir så liten utan värme och vatten så jag var väldigt glad att den kom så fort. Det blir ju så kallt inne oxå. Maken köpte dock ett dieselverk på en auktion för ett antal år sen och det är något vi haft nytta av! Gör ju att man kan elda och få lite varm mat i magen iaf.....jätteskönt!

Annars har veckan varit lugn får jag säga, man blir lite matt när sånt där händer. Maken jobbar på i skogen nu och så gör han småpass i resten av huset där hästarna bor...lite slitsamt och ont i sitt knä har han fått oxå. Jättedumt. Vi behövde inte få ner så många träd heller känner vi, dels hade vi redan ved som ska fixas inför nästa vinter kvar sen förra vintern, och dels så gjorde vi ju en stor avverkning i våras så nej dom här träden kunde fått stå...

Nu vill vi ha kyla vinter och lite snö så det torkar upp blir vitt och ljust och lite vinter! och så slipper vi blåsten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar