söndag 30 augusti 2015

Kroppskontroll...


Bläckfisken sägs vara mästare i kroppskontroll.

Nu när jag känner att jag ska försöka få igång jyckarna härhemma så har jag fått tänka till  lite vad gäller Inga. Där är ett sånt extremt högt tempo och träningen med henne måste därför gå ut lite på att hon ska ha kontroll på sig själv. Det blir för mycket flams och trams annars. Lugn och stilla och bara vara och kontrollera, jobba med huvudet. Hon behöver det för att trötta ner sig. Det lustiga är att jag körde igenom momenten i lydnadsklass I idag och jag tror madame har vilat sig i form där. Hade i princip koll på det mesta faktiskt. Märkligt. Huvudet på henne medan hanna var ute och körde rallylydnad med Mint stunden innan kändes som om det inte var befintligt alls och så bara går hon ut och gör. Ja hon förundrar mig den hunden. 

Har bestämt mig för att ta det så sakta med henne. Funderar på att åka upp till Birgitta med henne under hösten några gånger men vet knappt om jag vågar visa mig hos henne. Hon som älskade Inga förut lär få träffa en flamsig tramsig liten tik som har en motor som en racerbil som är allt annat än uppfostrad. Sista åren har jag verkligen haft urkasst med tid att träna hund och det märks på Inga framförallt. Har haft lite halvtaskiga försök att komma igång men tiden har hunnit ikapp mig. 

Men men. Vi tar en dag i sänder. En timma i taget :)

Kroppskontrollen idag fick bestå i att kliva på en låda, hålla bakdelen stilla och sitta ligga och stå. Det var alldeles för svårt ute och huvudet gick alldeles för fort och för mycket runt så vi tog in momentet istället. Så fick det bli. Och där gick det fint. Nu ligger Inga trött och nöjd på golvet. I lugn och ro. Precis som det ska vara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar