måndag 19 januari 2015

Stoooor fågel....


Det händer inte så mycket här på berget i snö åska och blåst...hatar stora oväder. Bara avskyr det.

Förra veckan började iaf Maria här hos mig och ska vara anställd här på torsdagar. Det är ju det där med anställd och att jag jobbar hemma så jag har dragit mig för det men eftersom maria är nöjd med upplägget att jobba en dag i veckan till att börja med så sa vi att vi börjar så. Högarna har blivit för höga för min smak och jag känner att jag hela tiden släcker bränder och gör det som är mest nödvändigt. Mycket arbete jag gör är ju väldigt basic och då har jag känt att jag kan ge dom timmarna till nån som vill ha ett jobb. 

Sagt och gjort, nu jobbar Maria här en dag i veckan och bara dom timmarna hon gjorde i torsdags gjorde att jag kände att det här blir jättebra! Det är ju ofta så att man som egenföretagare hellre jobbar häcken av sig själv än anställer nån men här kände jag att det var det bästa jag har gjort på länge!
Äntligen känner jag att jag får struktur i tillvaron!

Så, till helgen blir det spårträning för den som vill och kan och känner sig manad! jag har hela frysen full med vilt och klövar och det är väl där jag kommer att lägga tiden som frigörs, på mig själv, min egen träning, hundarna och familjen i första hand. Första steget blir att börja spåra med egentligen alla tre hundarna nu när Chili är bättre i sin rygg! 

och kläckaren går för fullt härhemma. Var ju iväg på julafton och fick hem ett par mille fleur och lite ägg därifrån oxå. Tyvärr var där bara två av åtta som kläcktes men jag har fler ägg i kläckaren av fler sorter och har vänner som behövde fylla på sina hönsgårdar. Det är alltid lika kul när dom kläcks dom små liven, fantastiska små varelser som klarar sig nästan genast själva! Det är magiskt och nåt varje människa borde få uppleva!

Apropå hönorna så idag när vi hämtat halm så när vi kom hem kom vi nog i grevens tid...ormvråkar har vi gott om men dom brukar peppar peppar inte ta mina hönor. Höken har ju tagit ett gäng men skivorna i träden har hållt dom på avstånd rätt så bra får jag säga. Idag snöade det och jag kände dom kan få gå ut några timmar nu när jag faktiskt är hemma så jag kan ta in dom i tid. När vi kom uppifrån så flög en Ormvråk storlek stooooooooooor över gårdsplan och satte sig och spanade på hönsen. Behöver jag säga att hönsen blev invallade väldigt fort och lätt? Ingen saknades, så vi andades ut....

Lägger ju ut mat till haren varje kväll, kanske ska börja fodra ormvråken oxå.....usch!

Nu är det kväll, dagens arbete är avslutat och det är dags för dusch och soffhäng!

Tjing!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar