onsdag 19 november 2014

Träning inomhus


Såhär i mörka tider kan jag inte tillstå att jag går ut om jag måste efter mörkrets inbrott. Det blir kortare turer isf med ficklampan i högsta hugg eller om vi är någonannanstans. Men inte härute på gräsmattan i vrålmörkret. Även om vi har ljus så är mörkret ganska kompakt...

Ikväll tyckte inte Inga att matte var rolig alls. Hon har gått på tå hela dagen, väntat på att göra nåt. Så, vad göra? jo köket funkar alldeles utmärkt som träningsplats. 

Har kört gå vid sidan med henne utan kommando och försökt få henne att förstå att här är det fint att vara, utan koppel. Den poletten har varit ganska långsam men wow ikväll ramlade den hela vägen ner och hon gjorde så fina svängar in till sidan dessutom! Kändes jättekul! just det där att tänka till, vart ska jag vara? Sen körde vi lite skiften och så avslutade vi med att hon fick leta godis härinne.

När jag gick min instruktörsutbildning 1994 så fick vi som uppgift att skriva ner hur mycket vi aktiverade våra hundar, nåt jag sen tog med mig ut på kurserna. Många problem som man har med sina hundar är just att dom aktiverar sig för lite, dvs huvudet får arbeta för lite, däremot är det många hundar som har kondis som maratonlöpare. Väldigt många. 

Just det där med att tvingas skriva upp gör att det blir väldigt tydligt hur många timmar om dygnet hunden får aktivering och hur många timmar den bara är.....

Min första flat fick leta godis högt och lågt i lägenheten vi hade då, det tar så liten stund för mig att lägga ut ett tjugotal godisar och man kan lägga dom rätt svårt, i saker, under saker, bakom saker, uppe på saker, men det tar en rätt så bra stund för hunden att leta upp dom. Jag kan säga att Inga är rätt både trött och nöjd nu.....

Efter Inga fick Mint sig en genomkörare, där blev det positionsträning och jag övade mig själv på att kommendera i högt engagemang, nåt som man märker väldigt tydligt på Mint om man är i högt eller lågt engagemang. Lägger inte jag lite krut på träningen så ska jag bara inte inbilla mig att hon gör det. Och varför skulle hon? men när jag är i högt engagemang, då är hon med och tycker det är buskul! 

Nu ligger hon oxå nånstans och sussar gott....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar