fredag 19 september 2014

Via laktosfri till besvärsfri...



Sista veckorna har varit lätt jobbiga härhemma. Från att inte haft nåt skov på 11 år i min tarmsjukdom så insåg jag fakta för två veckor sen att magen var i olag. Har inte varit särskilt dålig egentligen men ont i magen och vansinnigt trött. Och tvungen att påbörja massiv medicinering. Innebär trötthet, man slutar vara hungrig, vet knappt vad man vill eller kan äta och känner att NEJ inte nu igen. Det är ju då 11 år sen sist. 

Då var jag helt uppgiven den gången, var säker på att jag gick omkring med cancer i kroppen och såg framför mig hur jag inte skulle få se Hanna växa upp. Ständigt trött, ständigt orolig innan jag till slut fick en diagnos som ändå kändes rätt okej att leva med. Men, som med alla sjukdomar som faktiskt inte syns så är det lite svårt att få människor att förstå vad man faktiskt går igenom och går och bär på. Har exempelvis aldrig velat umgås med folk som är sjuka, avskyr när folk kommer hit förkylda, febriga etc pga att det faktiskt kan sätta igång ett skov. Kroppen blir mer mottaglig för infektioner. 

Vad som satte igång det denna gången vet jag inte, men har mått lite sådär en period när man känt att man varit i motvind hela tiden, man har inte riktigt orkat ikapp sig själv. Plus en hemsk förkylning och sommarens allergi. Eller så var det nåt jag tillfälligt stoppade i mig. 

Hur som helst, så är jag BÄTTRE nu äntligen. Så glad att känna att jag är hungrig igen och att inte magen protesterar vilt. Och så evigt tacksam för att min del av den här hemska sjukdomen faktiskt är minimal.

MEN nu har jag beslutat mig, jag VET och har hela tiden vetat att laktos inte är nån hit för min mage. Så nej, nu är det laktosfritt som gäller! HELA tiden. Och jag hittade både det ena och andra på den hyllan idag, maken köpte lite laktosfri mjölk och yoghurt åt mig förra veckan, som vi senare gjorde pannkakor på och det var faktiskt jättegott. Gratängen vi gjorde på laktosfri grädde var nästan godare än den vanliga. Och att Lottas laktosfria bullar är väldigt mycket godare än vanliga bullar det visste jag ju redan. 

Så, det är skönt att vara bättre. Det blir laktosfritt, inte så mycket kaffe, har redan dragit ner till en kopp om dagen, det gick liksom av sig själv. Och inte alla dessa förbaskade sötsaker. Många av dom med laktos i. Nej, sköta kroppen och säga NEJ när jag inte orkar. 

Känns faktiskt redan mycket bättre....

Helgen blir lugn och skön, på söndag ska vi på clinic på Båstad ridklubb och lyssna på Charlotte Haid Bundegaard och hennes make Rasmus, jag och Hanna o Sanna. Ska bli fantastiskt kul! Och så blir det ridning och på måndag en extra sovmorgon och dressyrträning. 

Skönt väder ska det bli oxå, så det får nog bli nåt spår för vovvarna och så måste vi spätta på med lydnadsträningen, Anna är ju snart på ingång. DET ska bli ännu roligare! 




2 kommentarer:

  1. Vad är det för tarmsjukdom du har?

    På mig har de ju inte hittat något trots att jag legat inne i omgångar under många års tid, och till slut har de satt "diagnosen" IBS. Den triggas också av infektioner! Främst magsjukor och liknande, men även annat kan dra igång ett riktigt dåligt skov... Och det kan vara länge. Ett halvår med diareer är inte jättekul...

    Mitt allmäna mående när jag inte är inne i ett svårt skov, har underlättats betydligt när jag slutat helt med mjölk, mjöl och socker. Magen är så mycket gladare! Har till och med helt kunnat plocka bort min dubbeldos losec, trots att jag har en magmun som inte alls stänger sig. Det är rätt häftigt! Maten kan göra väldigt stor skillnad, som ju du också märkt!

    SvaraRadera
  2. Jag har ulcerös colit, det tog lååång tid innan läkarna kom på vad det var oxå, gick med det i nästan ett helt år innan jag fick en diagnos och då var det in och en jättedos med Betapred så jag flög omkring i taket....Det är ju det där med magar, är man dålig i magen så orkar man ju ingenting men sen å andra sidan så är min del av den här hemska sjukdomen väldigt liten men som sagt är magen krånglig ja då mår man väldigt väldigt dåligt...Maten har ju väldigt stor betydelse, jag tål ju exempelvis inte fisk. Det slår ut magen på ingen tid alls...

    SvaraRadera