lördag 27 september 2014

Älskade hund!



Det finns hundar och det finns hundar. Min älskade lilla Inga ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har sagt det förut jag säger det igen, det är ingen hund jag låtit vara valp så länge som med Inga men det finns inte heller nån hund jag haft som jag har en så tight relation med som Inga, möjligen min Tim jag hade min allra första flat. Han låg oxå i sängen i soffan och var ständigt med mig, överallt och gjorde allt man bad honom om. Han var en underbar hund. 

Igår fick Inga gå ett viltspår och först när jag skulle ta det så tänkte jag hur tänkte jag nu? Brukar lägga godis i spåren till henne, hon har inte helt fattat det här med spår, trodde jag. Hon knatade på som ingenting, hon stannade upp emellanåt men hon tog hela spåret och hittade sin klöv till sist. Inga problem. Lite svajjig men som sagt inga problem alls. Två timmar gammalt och 460 meter långt...

Idag var jag och körde vilt i skogen med henne och Chili, idag fick Hanna för första gången föra hund på jaktträning. Klarade hon galant, hon har ju varit med och tittat hur många gånger som helst....

Dom fick först ett sök med sex vilt ute, fyra till Inga, två till Chili och sen fick Inga göra en koncentrationsövning, Hanna gick i en halvcirkel och kastade markeringar bakom träden till Inga, Inga fick hämta och lämna och sen kom nästa. Duvorna hade hon en tendens att behandla sämre får jag säga, hon stördes nog av den stora fjäderavgången på dom och lyckades tappa dom hela tiden, höll dom nog väldigt löst. Kaniner och kråkor satt som ett smäck i munnen på henne och allting inklusive duvorna lämnades fint i hand. 

Till slut fick hon en riktad halvdirigering på kanin som hon fick se Hanna gå och lägga ut ovanpå en sten. 

Hon var så duktig!

Ikväll ligger hon här vid mina fötter och sover....

Hanna gjorde ett konstaterande idag att det där med jaktträning är fantastiskt kul, nu vill hon ha en egen hund att träna jakt med! Det ska vara en brun, och en flattik! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar