fredag 8 augusti 2014

Vittringspinnar och ställande


Skrattar lite åt mig själv att jag ska behöva en sån fot i arslet för att komma nånstans. Det är lite typiskt mig. 

Om vi börjar med träningen av mig själv så kom ju värmen och då la jag ner nästan helt och hållet. Sååå typiskt mig. Likadant varenda gång. Häromdagen satte hanna en fot i ändan på mig. Nu tränar vi mamma! Sagt och gjort, varför göra långa uppehåll så man måste börja om varenda gång? Hanna är ju så igång nu så det är bara att hänga på tåget. Idag tog vi en långpromme i skogen jag och hon, det är hon som rastat hundar sista tiden när hon är ute och springer, och så säger hon, ska jag sakta ner mamma? Kan säga jag kände mig lite som han ankan som rullar med fötterna i den tecknade serien...

Sen fick jag ju inspiration till max av Anna när hon var här och satte igång med finlir på både Mint och Inga. Mint mycket för att hon ska stärka sin rygg och ska såsmåningom lära sig backa uppför trappan osv men idag så backade hon en lång bit och hon far upp från sättande till ställande. Fjärrdirigering! start av iaf. 

La på vittringspinnar på henne idag oxå, började med en pinne in i höga gräset och hon fattade direkt vad hon skulle göra. Leta och hämta. Snyggt och prydligt. Första gången kastade hon den halvvägs men insåg snabbt att det gav en helt passiv matte. Vände och hämtade den och lämnade i hand. 

Sen fick Inga ett pass och där bestod det dels i dom lugna transporter vi tränar inför, dvs gå stilla och lugnt vid sidan med fokus på mig men inte ett lydnadsfotgående. Jag har lite förstört Chilis lydnadsfot med jaktträningen för att jag just inte lärt henne från början att man kan gå vid sidan långa sträckor ute i skogen oxå. Tänkte förebygga det med Inga, hon ska gå långa fotsträckor med kom och sen är fot lydnadsfoten. Låter jättekonstigt för en som inte tränar lydnad men ni som gör det förstår vad jag menar :)

Sen fick Inga likadant backa pass och jodå det börjar lossna där oxå. Och så vittringspinne, hämta, ut och leta, hämta lämna tillbaka. Gick oxå fint. Inte alls med Mints precision men ändå snyggt och prydligt och jag var ruggigt nöjd när jag kom in. 

Chili håller jag på att bygga kondis på och hon ska få en omgång med pälssaxen, NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar