torsdag 8 maj 2014

En djungel av sadlar...



Idag har jag tagit mig ur nåt som varit en djungel minst sagt. Av förvirring. Av märken. Av sadelläge. Av svängda eller icke svängda ryggar. Av stora eller små bommar.

Jag talar om sadlar...

Herrejösses så invecklat. När jag var liten så fick vi första sadeln med Fleur. Sen fick vi andra sadeln tillpassad av en sadelmakare vi hade i släkten. Behövde nåt ändras på dom andra sadlarna vi hade i stallet så gjorde han det. Den tredje sadeln kom med Lady. Jag behövde aldrig tänka, aldrig ens fundera sadel.

Men nu hade Annie vuxit ur sin. Skulle ha en ny. Jaha. Var börja leta? Var hos en affär där vi fick hem en sadel men som det visade sig senare med fel järn i. Bomvidd alltså. Vidden över hästens rygg kan man säga. Sitter ett järn däruppe närmst manken på hästen. Är det inte tillräcklig brett så ställer sig sadeln uppe på ryggen på hästen. 

Blir helt fel. Fel fel fel fel fel. Det är det som varit fel på den gamla sadeln. Annie har vuxit och blivit större,sadeln har blivit för liten.

Vad ska man då ha för märke när man väl funnit ut vad hon ska ha för bredd? och Rak eller svängd sadel? Annie har rak rygg så får det ju bli en rak sadel. Märke? Tja, när jag var barn så fanns där några märken ....Några. Nu finns det en hel uppsjö. Priserna varierar med mängden. Från ett par tusen upp till 30-40 tusen kronor....och nej i den sista prisklassen finns inte ens tanken. Vi håller oss i dom nedre delarna men till vettig kvalitet. Det är ju lite så att man får vad man betalar för. Men jag har inte lust att betala överpris. Det ska vara bra, men inte överpris.

Till SLUT så insåg jag att Hannas klasskompis oxå har new forest. Mailade mamman och jodå visst fick vi prova. Och Hanna jublade. Sadeln var skön och den satt som ett smäck....

Tänk om jag insett detta tidigare....då hade jag sluppit många långa timmar letandes läsandes...

Å andra sidan, jag har lärt mig en del på vägen...en hel del faktiskt.

Förra veckan var vi i London, men det tar vi en annan dag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar