söndag 25 augusti 2013

Positiv träning


I veckan kände jag att jag måste få till riktiga genomkörare så vi kommer vidare i vår träning jag och Chili och inte står och stampar längre. För stå och stampa har vi gjort rätt så länge faktiskt. Alldeles för länge. Men, det har varit än det ena än det andra som hamnat i vägen och då blir det lite så. 

Mailade Birgitta och bad om träningstider så vi kunde ha nån som lyfte oss i håret ordentligt.

Det visade sig att hon hade tänkt sig en uppföljningdag på den kursen vi gick i våras, så snabbt som attan bestämde jag mig för att där ska vi vara med!

Sagt och gjort, i fredags morse i ottan styrde vi kosan mot Björkåsen för träning.

Första upplägget var parvis först en dubbelmarkering över ett dike och sen ett linjetag. Trodde faktiskt inte ens att Chili skulle sitta kvar där, alldeles för mycket ensamträning, men se hon satt kvar och hon klockade båda momenten som absolut ingenting. 

Sen blev det markeringsträning efter det. Första var en markering där Birgitta stod på vår sida ett jättebrett dike, man såg inte hunden och hunden skulle över diket. Det funkade inte alls utan väldigt mycket hjälp. Däremot fick hon sin markering på nära håll och sen fick vi gå tillbaka och göra om på långt håll och då var det inga som helst problem.

Resten av dagen ägnades åt just markeringar. Tre markeringar slängdes i en halvmånecirkel där vi förare skulle markera och sända hundarna och sen skulle en hund ta en lång dirigering ner till en liten inhägnad, alla skulle ta alla fyra momenten där. Bra stadgeträning och bra dirigeringsträning. Det funkade jättefint, förutom dom två sista där Chili påvisade sitt kan själv tänk som är så frustrerande.

Dummien hamnade i väldigt högt snårgräs, torrt gult gräs. En och en halv meter in kanske. Där tyckte Chili först att hon skulle slå en lov ut och förbi och sen höll hon sig i kanten. När jag då blev sur på henne och ifrågasatte högt vad GÖR DU? DÅ for hon in i gräset och bara tog den! hon visste precis vart den legat! På millimetern! Svar 1 är att jo hon är en bra markör, svar 2 vad är dom där tjurerierna där man tvingas bli arg först för mening med?

Likadant gjorde hon sen med sin långa dirigering. Hon hade inga som helst problem med att ta sig in i området och inga som helst problem att ligga kvar heller men där var en dummie kvar i brännässlor och hallonris, antagligen tyckte hon den var äcklig för hon la den ifrån sig (tror jag) och fortsatte sen söka ute på fältet, varpå jag gick ner och visade henne in i gen och då bara gick hon rakt in och snöt den! Eller så hade hon sett den i snåret och bara lämnat den. Hur som helst så är det inte bra!

Men, nu har vi kommit med på prov så nu ska det tränas i två veckor, och så håller vi tummarna, tassarna och tårna att madame inte börjar löpa!!!



1 kommentar:

  1. Åh! låter så härligt..saknar den träningen här har varit Lydnad för hela slanten och det gav resultat lydnads kl.2 183,5poämg den suger jag på länge för fy vad många nya moment vi har i 3:an...om du vill få du gärna maila mig var ni ska starta vore kul om det är i närheten att åka och träffa er...träna på det klara ni galant
    kram wivi

    SvaraRadera