onsdag 6 mars 2013

Envis som synden...


Idag kände jag mig en liten aning piggare och vädret idag har ju varit sagolikt. Bytte täcke på Annie idag oxå, tog in henne, borstade henne, pratade med henne och bytte täcke och tog ut henne igen. Cool som hon är så knatade hon in i lugn och ro och knatade ut i samma lugn och ro igen....underbara häst!

Men hur som helst, tänkte strax innan insläppet att jag går en tur med hundarna upp i hagen. Lagom lugn runda när man inte är 100 frisk själv och lite tröttande om man tränar lite på vägen.

Jo jo. 

Gick neråt vägen vid sidan av hagen, i höjd med stolpen häruppe så la jag en dummie ute vid trådarna. Fortsatte längs vägen gick in i hagen en bit ner och la två dummies med ett antal meter emellan längst ner i hagen. Gick sen på linjen upp mot stolpen. Med ca 50 meter upp till stolpen så satte jag Chili och skickade henne uppåt på linjen mot stolpen. Dummien låg då ca 5 meter till höger. 

Då kom fröken jag kan faktiskt själv!

Hon brydde sig inte ett jäkla dugg om min linjevisning utan for iväg snett åt höger. Blåste stopp, kallade in igen och skickade henne lite åt vänster denna gången. Samma visa om igen, hon drog åt höger. Kallade in igen, vinklade henne ännu mer åt vänster så att hon nu i princip fick ett V och jo då gick hon upp på kullen. Åt vänster. Sände henne höger och hon for iväg och jag tänkte nu tar hon den. Då vet jag inte vad det var men hon for iväg neråt backen neråt andra hagen såg ut som att nåt var där men vad såg jag ju inte eftersom jag stod bakom backen. Kallade in igen och fick göra om proceduren igen, då funkade det. 

Vände på oss och sände neråt hagen på den dummien som låg till höger. Det gick fint, rakt ner och hem igen.

Gick en bit upp och skulle sända henne på den till vänster men då hade den till höger hängt sig i skallen på henne och hon skulle inte på några villkor i världen gå på den till vänster. Det krävdes en rejäl tillsägelse och jag hann känna att håret reste sig på huvudet innan jag fick ner henne till vänster på en rak linje. 

Gick upp i hagen hemåt och kastade en dummie till höger medan jag droppade en bakom stolpen. Gjorde att dragningen givetvis blev där jag kastade. 

Gick hela vägen upp till staketet vände om och sände henne uppåt stolpen men jo då drog hon till vänster. Där dummien var kastad alltså. Kallade in igen och den här gången stannade jag henne på vägen upp till stolpen och sände henne sen ut igen, hon fick alltså aldrig chansen att vika av åt vänster igen. Hej vad lätt det gick! och nästa vända fick hon gå upp till tom stolpe för att sen sändas till vänster och hämta sin dummie...

Tänk vad lätt det gick till slut men vad svårt det ska vara .....................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar