tisdag 12 mars 2013

Energi!


Vad ger dig energi?

För mig ger det energi med såna här små. Tid i stallet. Tid med hundarna. Tid att pyssla hemma, fixa ordning, baka dona fixa. Göra fint. Tid med vänner över en kopp kaffe eller te. God fika i solskenet. 

Och GLADA människor!

Idag fick jag ett mail av en sån människa och jag tänkte eftersom jag vet att hon är härinne och läser, sända en hälsning till henne här. Hon heter precis som jag Ulrika. Förra våren kom hon hem till oss, LRF hade en rajd där företagscoacherna åkte ut till alla brukare av jord och skog för ett samtal. 

När Ulrika ringde så kände jag vad ska hon göra här? Ett coachande samtal baserat på vår verksamhet? 

Hrm...tänkte jag. Men jodå, jag sa vill du så kom du!

Hon kom och vi pratade i tre timmar. Om allt och ingenting. Jag har sällan känt mig så upprymd och så full av energi och kraft, handlingsvilja som när hon åkte härifrån. Jag kände jag vill göra det och det och det och det och det!

Några månader senare var planerna på is och alla djuren hade lämnat gården. Det var den energin det. 

Men samtidigt, det som inte dödar, ja ni vet vad jag tycker, det härdar. 

Ur detta har jag funnit energin att jobba mer effektivt med mitt *vanliga* företag. Jag har fått fler kunder och jag känner att jag inte flyger mellan saker och ting som jag faktiskt gjorde förut. Jag är mer fokuserad. Visst, vissa dagar får man inte mycket gjort, det känns så iaf. Men när man tittar på vad man verkligen har gjort så har man fått gjort en hel del även om det kanske inte varken känns så eller syns i faktureringen. Men man har gjort allt det där andra som faktiskt måste göras för att företaget ska finnas. 

Som sagt. Idag fick jag mail av Ulrika igen och vi bestämde oss för att ses över en kopp kaffe inom en inte alltför lång framtid. 

MEN, det var ju inte det som var tanken med detta inlägget att berätta om att vi ska dricka kaffe...

För jag tycker att just DU som är brukare av jord och skog oxå ska ta tag i detta med LRFs företagscoacher, dom är ett strålande *verktyg*, en härlig sparringpartner i just din verksamhet och dom kan väcka tankar och idéer som kanske legat och grott, kanske funnits men inte kommit till skott eller där man kanske kan känna att man ska ro nåt i land men inte helt vet hur! 

RING Ulrika, eller nån av hennes kollegor! Gör det genast, du kommer inte att ångra dig!

I promise! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar