tisdag 9 oktober 2012

Stjärnklara kvällar och fyra äpplen...



Uppe i Husalt går familjen ko. Samma familj ko som för ett par år sen fick mig att lägga benen på ryggen och SPRINGA hem när tjuren blev alldeles tokgalen inne i hagen och jag såg framför mig hur han sprang genom stängslet och hela vägen ända ner till Tygared bara för att ha mejat ner mig halvvägs hem....

Iår är det bara fruarna kor och deras fyra kalvar som går uppe i hagarna i Husalt, ett väldigt mycket trevligare släkte.

Detta har jag dock inte insett förrän dom senaste veckorna så därför har jag nogsamt gått till hagarnas början men inte längre, skräckslagen för att behöva uppleva samma skräckscenario som för ett par år sen.

Jag är precis som ni kanske förstår hysteriskt rädd för kor. Jo det är faktiskt sant. Trots att vi själva haft kor så är jag hysteriskt rädd så fort en ko visar minsta ....snabbhet mot mig. Kan man säga så. Sålänge dom håller sig på sin kant är det okej men en ko som frustar och buffar då springer jag, fort!

Dom senaste dagarna har jag dock satt fart på kroppen igen och det innebär promenader upp och förbi husalt och idag när jag gick dit så hade jag fyra äpplen med mig upp för att se om jag kunde blidka damerna. Egentligen för att få lite närmre bilder på dessa små underbara kalvar som går i hagen. Dom är så söta med sina stora öron och stora öronlappar....ursöta!

Fyra äpplen dög gott till damerna och från att ha varit väldigt skeptiska så kom dom nästan hela vägen fram och tog små bitar av äpplena...inte hela vägen fram dock. Och när äpplena var slut, så gick vi var och en hem till sitt. Ja dom fortsatte sitt gräsätande och jag promenerade hem igen. 

Ikväll är det äntligen uppehåll, det är stjärnklart och en helt underbar kväll ute! Inget regn! Äntligen! Fler såna kvällar hitåt, tack! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar