lördag 20 oktober 2012

Jäklar vilket drag!


Titta så fint jag har fått av maken idag! och som Rose sa förra helgen, makarna lär sig en del genom att bara vara med i det sociala nätverket runt hundfolket, detta är ju som vilket tävlingshinder som helst med reglerbar höjd! Perfa!!!!! <3 p="p">

Så, idag efter att ha gjort dom vanliga stallsysslorna, sovit läääänge och varit i godisaffären så tog jag med mig två apportbockar, en i trä och en i metall, godis, bollar och fyra rutkoner ut och körde järnet.

Först fick Chili en genomkörare, en rejäl sån! Vi har idag kört fritt följ, hon har en enorm förbättring i sin kontakt och glädje nu! vi körde vanligt hopp, vi har kört apportering både med trä och metall och vi har kört ruta! 

Rutan är ju en sån wowupplevelse så det finns inte! När jag satt hos Anders Kjernholm i somras funderade jag lite på hur jag skulle lära in rutan på hundarna. Hos Ingela senare i sommar så ramlade plötsligt poletten ner. Jag skickar ju Chili på handtecken ut! Ska döpa om det så hon begriper att hon ska till rutan och lär sig skilja på det men just nu i inlärningen så ligger hon bara på linjen ut. Klockrent! och så stanna på det och jag har en hund som stutsar runt och stannar! Jäklar vilket drag!

Apporterna hämtar hon som ingenting och läggandet under gång är som en smäck! Ställandet haltar fortfarande lite men det ska vi sätta i veckan! Inga som helst problem, hon stannar ju! 

Mint då! Ja jag säger TACK Cecilia! FATTA vilket drag det blir när jag hetsade Mint i apporteringen! Tar du dom här nu då, hämtar du dom???????????Kööööööööööööööör! och hunden far ut och hämtar först STORA apportbocken och sen metallen som INGENTING! Vilken attityd, vilken känsla!!!!!!! Hon studsade fram i fria följet och stannar som en gudinna, lägger sig platt fall på läggandet! Helt jäkla ljuvligt! Rutan är det jag måste jobba på med henne, men hon fattar ju iaf att hon ska dit! och hon stannar! Ja om inte hönsen råkar passera precis när hon ska stanna klart....dom var lite fööör mycket störning!

Hoppet klarade Mint oxå galant, hopp sitt som är i tvåan! Chili gjorde hopp-apport idag oxå, första gången förstod hon inte redigt vad hon skulle men sen gick det som en susning! Fixar det morsan!

Chili krönte sedan detta med en fullpoängare, hon rullade sig i vildsvinsskit!

Ikväll har vi malt ner en väldig massa kött som legat ett tag i frysen plus maleköttet från älgen vi fick hem häromdagen. Blev en köttfärslimpa, en hel drös biffar fyllda med fetaost och tre lådor köttfärs till köttfärssås...gött att ha det gjort. Har bara en hög kvar i frysen därute sen...så himla skönt att ha och bara kunna göra ordning....................

Tjing! 

1 kommentar: