söndag 23 september 2012

Veckans fokus!


Då var planen lagd. Och ska man börja om då ska man börja om ordentligt.

Så, för varje vecka kommer jag att lägga ett fokus och för att hålla mig till det med reda så kommer det här;

Lydnad;
Jag har idag börjat med träningen, inomhus. Som sagt, ska det börjas om, då börjar vi från scratch! Fokus på kontakt, sitta vid sidan, titta vid *fot*. Här tränar vi kontakthållande blick, idag blev det några steg och belöning. Ska såsmåningom bli fotgående med kontakt.

Ligg blev läggande vid sidan med beröm. Båda hundarna har en tendens att resa sig när jag säger bra, dvs dom uppfattar mitt beröm som att momentet är slut. Dom fick idag lägga sig ner igen. Ska bli läggande under gång, och platsliggning.

Ställande där jag står framför. Vill ha ett stadigt ställande. Kommer att bli ställande under gång och ställande i fjärren. Här ska dessutom båda hundarna tränas i att tänka bakåt, kunna backa på kommando oxå. 

Chilis jaktträning;
Här kommer fokus ligga på dirigeringen. Här ska jag försöka befästa dirigeringen lite mera, det är den biten jag känner att jag måste få till ordentligt. 

Det är dessutom ett moment vi kan träna i veckan med korta avstånd och verkligen lägga fästet på rätt håll och stadiga dirigeringar, jag måste dessutom bestämma mig för vad jag ska ha för signal på ut och på stopp. Måste jag ha både pipa och handtecken på stopp? Vill kunna använda händerna för uttecken oxå. Måste klura på det!

Mints agility;
överlämnar jag med varm hand åt min dotter :O). 

Varje söndag lägger jag en ny fokusplan och summerar ihop den gamla. Hur har det gått, vad måste vi jobba med? Alla dom här inläggen tänker jag sen sätta i en pärm....

3 kommentarer:

  1. Låter bra det här!! Vi är lite i samma sits och jag känner att "nu jäklar" ska jag ta tag i det.

    SvaraRadera
  2. Låter bra att ha en plan! Det borde kanske jag också försöka mig på att ha, just nu tränar vi visserligen en hel del, men det blir mest det som känns lämpligt/nödvändigt/bra/kul för dagen och jag har inget klart upplägg...

    SvaraRadera
  3. Låter bra att ha en plan! Det borde kanske jag också försöka mig på att ha, just nu tränar vi visserligen en hel del, men det blir mest det som känns lämpligt/nödvändigt/bra/kul för dagen och jag har inget klart upplägg...

    SvaraRadera