fredag 28 september 2012

Kkl träning i skarpt läge

Foto Bittan Börjesson

Ikväll är vi lite möra i skallen, både jag och Chili. Vi for till småland idag till goaste Birgitta för kkl träning i skarpt läge! Jätteroligt, fantastiskt spännande och oj vad nervös jag var! Helt nytt, helt ny upplevelse! Har aldrig ens varit i närheten av en fågeljakt tidigare!

Spänd på hur Chili skulle funka, hur hon skulle ta mina kommandon, vad som skulle hända, allt! jättenytt!

Men jag får säga att det gick jättebra! Det är mycket skott, mycket som händer men hon satt stilla, hon satt tyst och sa inte ens flaska. Inte en antydan till knallning, inte en antydan till högre aktivitet på hela dagen. Helt lugn och jättestilla!

Första skicket jag skickade henne på var en ren .............................katastrof? Nej inte så illa men jag tappade henne i dom små björkarna och där stod jag som en fågelholk och undrade vart tog hon vägen. Birgitta påpekade att man ska träna hund där man behöver hund inte på gräsmattor...så sant!

Så nej den gick inget bra. 

Nästa skick jag gjorde missuppfattade jag var fågeln låg först men fick nya anvisningar och då gick hon rakt på den bara för att stanna upp och ställa sig och glo, hallå den rör sig!!!!! Nej se du den tar jag INTE!!!!! Men jag såg ju vad hon gjorde och gick fram och påpekade viktigheten i att plocka även den och då tog hon den. 

Tillbaka på björkåsen sen så fick hon en massa skick, tycker hon löste uppgifterna rätt så bra, helt nytt, lång vila och mycket som hände runt skallen på henne. Men som sagt mycket nytt och nästa skammade fågel nej den tog hon inte heller. Fick återigen gå och tala om för henne att den tar vi den oxå! Döda fåglar är bättre sa Chili....

Sista skicket jag gjorde på henne gick hon ut två meter och sen säckade hon typ i hop rent mentalt. Det stod bara helt still i skallen på henne. Så nej kallade hem och nån annan fick ta den. Den låg dessutom inte alls vart dom sagt att den skulle ligga, men det hör ju inte till saken. Chili var trött, hon var helt slut.

så är även jag och jag är jättenöjd med dagen!

Bara några dagar sen ska vi upp och träna igen, och i oktober är det dags för ny jakt! 

Ha en go kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar