lördag 23 juni 2012

Lugn midsommar...


Midsommarhelgen är snart till ända, det har varit en lugn och stilla helg här får jag säga. 

Började gårdagen med ett vallningspass med Mint i fårhagen, denna gång helt ensam och utan herdestav...en bit bräda smal nästan som spårpinnar fick agera stav...

Vi gick sakta och försiktigt längs med kanterna i hagen, eftersom jag var ensam chansade jag på att köra Mint helt okopplad redan från början. 

Det är helt ljuvligt när man faktiskt förstår vad det är man gör...det där med att titta på fåren och se hur dom rör sig att det egentligen är en väldigt stor del i vallningen är nåt som helt har gått mig förbi men som ju är väldigt viktigt för helheten i utförandet. Det är ju väldigt mycket lättare att veta vart man ska ha hunden om man tittar på fåren....

Jättenöjd var jag efter passet och när vi dessutom klarade att få ner fåren till den andra hagen, lite fort gick det sista biten pga att vägen var smal och fåren rusade men på det hela taget var jag jättenöjd!

Efter vallningen fick Chili sig ett motionspass i skogen och sen fick båda hundarna varsitt lydnadspass. Börjar köra in tvåans moment på båda och ser hur långt vi kommer. Önskar jag hade haft tid att hinna ALLT jag vill men det har jag inte och därför får vi se hur långt tiden räcker. Har inte helt kunskapen heller med mig, det är ju åravis sen jag körde en hund i dom högre lydnadsklasserna och dessutom ser inte klasserna ut som dom gjorde då. Vi tar en bit i taget! Ska på lydnadskurs för Anders Kjernholm nästa vecka, det torde ge hur mycket som helst. Ser verkligen fram emot den!

Gårdagskvällen var minst sagt urtrevlig! Men jag glömde böckerna Hanna :O). God mat hemma hos Hanna och Lasse och vips var klockan kvart över tio och dags att rulla hem i dimman...mötte ett fyllo mitt ute i ingenstans som gick och lullade på vägen, ytterligare en bit senare stod en stor älgtjur mitt på vägen ungefär som att här är jag! När vi sen kom hem kom det bilar uppifrån nån fest precis när maken och fåren gått ut och var på väg upp i den andra hagen...Allt gick bra dock och vi gick och la oss när natten hade hunnit gå över i midsommardag...

Idag blev det ännu ett vallningspass för Mint, idag vågade jag mig på att både göra ett jättekort hämt och få henne att runda fåren och sen dessutom att gå ifrån kanterna på hagen och gå mitt i hagen över diagonalen och balansera fåren uppåt. Gick så himla bra! Det går inte fort, det gör det inte, men det är fint och lugnt! Ibland gör Mint fortfarande stolleryck och far iväg runt men det går väldigt mycket lugnare nu och det går riktigt BRA den stora delen  av tiden. Man märker verkligen på hunden att hon märker på mig att jag börjar få grepp om vad jag ska göra, så hon är väldigt mycket lugnare. 

Efter vallningen flytt av får, flytt av hästar och en cykeltur var det dags för matlagning och jag gjorde potatisgratäng idag a la Hanna och Lasse som blev så himla god! Det och lite grillat och så fick vi firat bästa pappsens födelsedag oxå!

Nu har kvällen sänkt sig över byn, jag köpte två böcker på konsum idag som jag ska sätta mig med istället för fotbollsmatchen....Knotten härjar ute så ute går bara inte att vara tyvärr. Skänker en tanke idag till min allra goaste <3 morfar <3 som idag skulle ha fyllt 81 år. Du fattas oss, varje dag! 

1 kommentar:

  1. Tack själva och det är ni som ska ha tack för den goda maten.

    SvaraRadera