tisdag 15 maj 2012

En vila-huvudet dag....


Idag fick bli en vila huvudet dag. Jag har som sagt fått iväg det mesta i deklarationerna och ibland känner man bara att jag måste få vila mina hjärnceller lite....en stund.

Hade bestämt med Kitty från Halmstad idag att hon skulle komma och hälsa på, vi fick kontakt via nätet och har hållt kontakten och tänkt så många gånger att vi ska ses och idag blev det äntligen av! 

Det blev fika och hundprat, promenad i skogen och sittande på en sten i fårhagen tillsammans med hennes ljuvliga border collie Tindra...

Det blir ju sådär när man sitter så och pratar, man berättar om hur livet varit tidgare och när hon åkt så satte jag mig och kikade bakåt i bloggen och fann några som inte längre är här, några som är kvar och har blivit vuxna själva. En del av vår historia...





Tekla, min fina ruvhöna...arg som ett bi men en sån supermamma. Togs av räven själv för ett år sen tyvärr...




och här är kossorna Kitty....våra highland cattle damer Tilda och Lycka som fick mig att inse att en ko är inte bara en ko....


Den lilla damen till höger är fortfarande kvar på gården, lilla bä har fått lilla Esmeralda iår....hennes mamma som står bakom henne och hennes bror har gått till slakt. 


och så har vi Lakrits, han är numera bagge hos Gill i Skeppshult och har gett många fina lamm och är en redig kelgris...var han redan när han bodde här, det som hände innan han åkte var att vi insåg att under det grå fanns en alldeles vit bagge....hrm...


Idun, Lakrits syster är kvar på gården och har fått sina första två lamm iår, Liv och Olivia...


Figaro min lille Figaro, så rädd och blev dumpad här tillsammans med sin kompis Mozart en höstkväll för några år sen. När findus dog förra vintern tänkte jag att nu äntligen kan Figaro få ett vettigt liv här på gården, han och findus drog inte helt jämnt om man säger så....men han var här nog en handfull gånger sen försvann han...


Aragon var ett bagglamm vi fick första året efter vår Lina...en helt ljuvlig gosse med bedårande ögon...


och så har vi då Mozart...han försvann när han äntligen blivit tam....ingen vet vart han tog vägen...





Olof vår fine fine bagge som kom från skåneland till oss. Han var en sån kelgris ända tills tackorna kom hem på hösten från betet...då satte han hornen i benet på mig, slog sönder halva stallet och...ja sen tröttnade jag. Milt uttryckt. 


Zorro, min svarte store nalle, vägde 42 kg och var tyvärr inte ämnad för ett liv tillsammans med oss....han fick sluta sina dagar alldeles för tidigt på veterinärs inrådan...

och så har vi Lina, vår avelstacka som var en av dom första vi köpte hit till gården. Hon fick mig att inse att ett får är inte bara ett får, det ska helst fungera oxå...
Foto: Kitty Gustafsson







och så har vi sista kortet för idag, på lilla Coffee som är här och hälsar på den här veckan medan hennes matte är i spanien. En helt underbar liten tös som är precis allt man kan önska sig.......
Foto; Kitty Gustafsson

2 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga bilder! Djur är allt bra underbara! Här är receptet på frallorna jag bakade i helgen: http://www.kokaihop.se/recept/nattjast-frukostbrod jag tyckte nog att de var lite för kompakta för min smak, men perfekt att grädda på morgonen så alldeles färska var de super! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg! :) Det var trevligt att träffas! Hoppas det blir snart igen! :) /Kitty

    SvaraRadera