torsdag 10 maj 2012

Äntligen fredag!


Just nu är naturen oändligt vacker, man ser för varje dag hur den slår ut häruppe, det är så härligt! Efter dom senaste dagarnas regn dessutom så känns det som att hela naturen vaknar till liv igen! Det växer så det knakar, bokstavligen!

I helgen hoppas jag kunna köra ner fåren på bete, vi går och väntar på öronmärkena, beställde dom förra helgen och inbillade mig att dom skulle ha kommit nu...men men dom kommer väl. Så jobbigt att jaga får på betet för att sätta på öronmärken...

I veckan har jag jobbat. Stundtals känns det som om man har deklarationer upp till öronen, men jag är ändå väldigt glad att jag har kommit så långt som jag har gjort, vilket innebär att jag faktiskt har gjort två tredjedelar redan. Det känns helt underbart. Andra år kan jag känna att jag när deklarationerna är klara har tusen och en andra saker som ligger och väntar på mig men iår har jag hållt tempot så fint så jag har faktiskt inte det heller....jätteskönt! 

Ja och så undrar ni säkert vad det var för en dörr...många nyfikna inlägg har det blivit. Vi hade ju damen från LRF här förra veckan, vi satt och pratade i flera timmar och jag pratade då om mitt arbete, hur många timmar jag lägger ner på vår resp höst och ja hon sa ju att det där är ju inte helt hälsosamt. Själv känner jag väl oxå det att jo jag vill fortsätta jobba med det jag gör men hur blir det sen när man blir äldre, jag ser på min far hur trött han är...Kunder går ju i pension oxå och det hade varit skönt med ytterligare ett ben i verksamheten så att man kände att gården rullar på av sig själv och att man kanske inte måste jaga fatt nya kunder hela tiden utan ha flera olika grenar som faktiskt inte går back utan går som man vill.

Drömmen jag har burit på länge länge är ett café med kombinerad gårdsbutik ute på landet. Ett första steg är att kunna sända våra får till ett mindre slakteri och så sett kunna få hem köttet styckat och paketerat och sälja direkt till kund istället för att sända fåren till ett stort slakteri. Det är ju såhär, att för slakteriets skull så måste man sända ett visst antal och gör man inte det så kostar det. Dessutom kan det vara svårt att få slaktat i vissa tider och pengen blir väldigt liten. Gör att fåren går plus minus noll.

Nu tänker ni men dom skulle ju sälja alla fåren? Och ja det var tanken. Tanken är oxå att sälja Annie vår unghäst pga att Hanna saknar lite av det intresse som en unghäst kräver...och då är Zimone själv. Kan hon då gå med fåren istället? Sen har jag dessutom varit stenhård senaste åren med fåren det som inte funkar det åker. Vilket innebär att vi har en BRA stam att utgå från om vi vill utveckla åt ena eller andra året. Så vi kommer att rensa ur lite i vinter oxå och lammen åker till slakt, bagglammen alltså och dom bra tackorna får ändå stanna. 

Hur som  helst så kom det sig att i lördags satt jag och läste en tidning och där stod om en gård som precis som vi har får men som sänder till ett mindre slakteri. Fick därför ett blixtinfall att jag mailar dit! Gjorde så och fick svar vilket slakteri dom använder. Tog tag i slakteriet och jodå dom hade plats för fler kunder! Den tunga biten var ju kommunen men efter att ha pratat med dom så verkar det faktiskt som att vi kan i höst sända våra första får till det lilla slakteriet! Efter att deklarationerna är klara så ska jag sätta mig ner och verkligen ta tag i detta, det hade varit härligt om det funkade, vi har inte och kommer aldrig ha stora mängder att sända den vägen men som sagt det ger iaf lite mer och det blir ytterligare en del i verksamheten som kunde bära upp gården!

Vi får se vad det lider, I will keep you posted!

Ha en härlig fredag!

3 kommentarer:

  1. Åh! underbart att förverkliga sina drömmar! Jag tror på dig

    Ha en skön helg
    kram wivi

    SvaraRadera
  2. Spännande! Håller tummarna för att allt går i lås :)

    SvaraRadera
  3. Åh tack så mycket!!! Låter spännande att få förverkliga sina drömmar!

    Kram Jennie

    SvaraRadera