tisdag 20 mars 2012

Fler lamm....


Som månskensbonde får man göra vissa rusningar utan att ens fundera. Som idag när jag insåg att jag har inte alla får uppe på stallbacken, det saknas en....och sagda tacka såg jag genom träden borta i träddungen i hagen en bra bit från dom andra. Trots att dom andra bräkte och kom springandes mot mig när jag kom in i hagen så stod hon kvar. Lamm på gång!

Flög över stängslet och upp i ladan, plockade ett par påsar med mat med mig och ner i stallet, stängde in dom andra och sprang lika fort ut igen ner till Paula. Och jodå, mycket riktigt så hade hon lammat därnere i hagen. Två fina stora svarta gossar låg där i hagen, lite frusna men mamma tog fint hand om dom. Tog en under vardera arm och knatade med mamma Paula oroligt springandes vid sidan, upp till stallet och satte dom i liten box. 

Ett par timmar senare var dom redo för tillbakaflytt till dom andra fåren, ett par av ungtackorna bla Paulas lamm från förra året, var väldigt oroliga i boxen bredvid och tackorna uppskattar inte stora hästmular som glor in i lillboxen så därför fick det bli tillbakaflytt igen. Till sommaren ska jag gå på jakt efter stort tjockare tyg att hänga mellan boxarna vid nästa års lamning så har dom inte ont av varandra...Så får det bli. 

Mer idag då? Nej har jobbat. jobbat jobbat jobbat jobbat. Och jobbat. Fixat i stallet, hittat en äggömma som det låg en höna ovanpå, äggömman låg kvar ikväll, hönan hade knatat iväg, hon samlar nog. Låter henne hållas. Får se vad det blir av det. Ger sig. 

Nu är det kvällen! Imorrn veterinärbesiktning chipmärkning och vaccinationer!

Gokväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar